Η Coco Chanel κληροδότησε το παγκόσμιο χωριό της μόδας με ένα σύστημα αξιών που βρίσκει εφαρμογή μέχρι και στις μέρες μας! Από το 1909, τη μέρα που άνοιξε το πρώτο της κατάστημα με καπέλα στο Παρίσι μέχρι και τη δημιουργία του ομώνυμου οίκου μόδας, η Gabrielle Bonheur “Coco” Chanel κατάφερε να γίνει η πρώτη μεταρυθμίστρια της μόδας!
Η ίδια δεν προσδιόρισε ποτέ τον εαυτό της ως φεμινίστρια, καθώς αφιρέρωνε περισσότερο χρόνο στο να μιλάει για τη θηλυκότητα παρά για το φεμινισμό. Ωστόσο εκείνη ήταν η πρώτη “αναρχική” του χώρου καθώς έκανε τάση την απροκάλυπτη ανυπακοή. Σήμερα μπορεί να συγκριθεί μόνο με καλλιτέχνες όπως οι Diaghilev, Picasso, Stravinsky και Cocteau. Μάλιστα ο Cocteau είχε πει για εκείνη “ήταν κάτι σαν θαύμα, δούλεψε στον κόσμο της μόδας με κανόνες οι οποίοι είχαν αξία μόνο για τους ζωγράφους, τους ποιητές και τους μουσικούς”.
Από το στιλ μικρού αγοριού, μέχρι τα κοντά μαλλιά, το μαύρισμα και τις γραβάτες η Coco δεν σταμάτησε ποτέ να ταΐζει το δημιουργικό θηρίο που έκρυβε μέσα της με ανατροπές και σπασμένα όρια.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Εμείς αποσυνθέτουμε το σύστημα αξιών της μέσα από τα πιο γνωστά γνωμικά της.
1. “Η μόδα φεύγει το στιλ παραμένει”
Μέσα σε λίγες λέξεις συνοψίζεται όλη η φιλοσοφία της απέναντι στη μόδα! Στόχος κάθε γυναίκας δεν είναι να κυνηγάει τις τάσεις και να ανανεώνει την γκαρνταρόμπα της σύμφωνα με τις προσταγές της πασαρέλας! Το προσωπικό στιλ είναι ένα στοίχημα που κάθε γυναίκα βάζει με τον εαυτό της. Οι επιλογές της πρέπει να ακολουθούν μια κοινή φιλοσοφία και να συγκλίνουν προς την ίδια στιλιστική κατεύθυνση προκειμένου να δημιουργεί looks με την προσωπική της σφραγίδα.
2. “Ψάξε για τη γυναίκα μέσα στο φόρεμα. Αν δεν υπάρχει γυναίκα, δεν υπάρχει φόρεμα.”
Πολλές γυναίκες κάνουν το λάθος να φοράνε ένα υπερβολικό κομμάτι, ένα πολύ εντυπωσιακό φόρεμα το οποίο δεν μπορούν να “τιθασεύσουν” με αποτέλεσμα να χάνονται μέσα σε αυτό! Είναι πολύ συχνό φαινόμενο να βλέπεις ένα φόρεμα να “περιφέρεται” σε ένα event και η γυναίκα που το φοράει να μην νιώθει άνετα με αποτέλεσμα η ζυγαριά των εντυπώσεων να κλίνει υπέρ του φορέματος.
Το μεγάλο στοίχημα και το απόλυτο ζητούμενο είναι να το φοράς το ρούχο και όχι να σε φοράει. Νόμος!
3. “Κανένας δεν είναι νέος μετά τα σαράντα, αλλά μπορεί να είναι κανείς ακατανίκητος σε όλες τις ηλικίες.”
Η εικόνα που έχουμε σε κάθε ηλικία εξαρτάται αποκλειστικά από εμάς, είναι μια συνειδητή απόφαση! Η ομορφιά και το στιλ δεν γνωρίζουν ηλικία. Η λιτότητα που πρότεινε με τόσο πάθος η Coco Chanel είναι το κλειδί που ξεκλειδώνει την ομορφιά σε κάθε ηλικία. Πολλά από τα κομμάτια που σχεδίαζε, μάλιστα, ταιριάζουν σε κάθε δεκαετία. Το κλασικό ταγιέρ Chanel μπορεί να φορεθεί σε κάθε ηλικία.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
4. “Η κομψότητα δεν έχει να κάνει με το να βάλεις ένα καινούριο φόρεμα.”
Η Coco ήξερε πολύ καλά ότι ένα καινούριο φόρεμα δεν έχει να κάνει με το πόσο κομψή είναι μια γυναίκα! Υπάρχουν δεκάδες άλλοι λόγοι που επηρεάζουν την κομψότητα! Σε μια πρώτη ανάγνωση μπορούμε να πούμε ότι η σωστά οργανωμένη και εξοπλισμένη ντουλάπα είναι πάντα προτιμότερη από μια ενημερωμένη σύμφωνα με τις τάσεις της σεζόν! Κατά δεύτερο λόγο ένα καινούριο φόρεμα πρέπει να επιλέγεται με βάση την προσωπικότητα του ατόμου που θα το φορέσει και όχι για να συμβαδίζει με την τελευταία λέξη της μόδας.
5. “Για να είναι κανείς αναντικατάστατος, πρέπει να είναι πάντα διαφορετικός.”
Η Coco ενθάρρυνε πάντα τους ανθρώπους να είναι διαφορετικοί, άλλωστε η ίδια εισήγαγε πολλές καινοτομίες στη μόδα ξεκινώντας από τα καπέλα που ήταν η αφετηρία της καριέρας της! Την περίοδο της Belle Epoque εκείνη εισήγαγε αγορίστικα σχέδια στα καπέλα, τα οποία αναδιαμόρφωσε άρδην. Εκείνη την εποχή τα καπέλα ήταν πλατύγυρα και παραφορτωμένα με υπερβολικά στολίδια! Η Chanel έφερε την επανάσταση φορώντας καπέλα μικρά με απλή φόρμα και με στενό γίσο. Η απάντηση της στα αρνητικά σχόλια ήταν «πώς μπορεί να λειτουργήσει το μυαλό κάτω από αυτές τις συνθήκες;»
6. “Η μόδα είναι αρχιτεκτονική. Είναι ζήτημα αναλογιών.”
Οι κανόνες που οφείλει να ακολουθεί ένας αρχιτέκτονας προκειμένου να δημιουργήσει ένα σταθερό κτίριο, που δεν θα πέσει είναι κοινοί με τους κανόνες που οφείλει να ακολουθεί κάθε γυναίκα στο καθημερινό της ντύσιμο! Οι σωστές αναλογίες, η ισορροπία ανάμεσα στα κομμάτια που απαρτίζουν μια εμφάνιση κρίνουν πάντα το τελικό αποτέμεσμα. Το ίδιος και ο σωματότυπος. Κάθε γυναίκα είναι διαφορετική.
7. “Η πολυτέλεια πρέπει να είναι άνετη, αλλιώς δεν είναι πολυτέλεια.”
Τα φορέματα που δημιουργούσε η Chanel ακολουθούσαν τις κινήσεις της γυναίκας, δεν περιόριζαν το σώμα αλλά αντίθετα τους πρόσφεραν ελευθερία και άνεση. Ποτέ δεν δημιούργησε κομμάτια που θα έκαναν το σώμα να ασφυκτιεί και να νιώθει άβολα. Η βασική αρχή της πολυτέλειας είναι η άνεση. Η ίδια μεγάλωσε σε ένα γαλλικό ορφανοτροφείο. Το απλοϊκό και άκαμπτο φόρεμα των καλογριών και το περιβάλλον αυτο επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό τα σχέδια της. Εκείνη πρώτη κατήργησε τον κορσέ από τη στιλιστική ρουτίνα των γυναικών. Εισήγαγε και το παντελόνι, μια καινοτομία που απελευθέρωσε τη γυναίκας! Το φόρεσε πρώτη φορά σε μια επίσημη δεξίωση και μάλιστα λέγεται ότι το είχε δανειστεί από το σύντροφό της! Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα το Chanel μαύρο παντελόνι καθιερώθηκε σε όλη την υψηλή κοινωνία της Γαλλίας. Ακόμα και στα πανωφόρια εισήγαγε τα πρώτα κομμάτια από μαλακό ύφασμα αντικαθιστώντας τα μέχρι τότε σταθερά, άβολα υφάσματα.
8. “Μια γυναίκα οφείλει να είναι δυο πράγματα: αριστοκρατική και υπέροχη.”
Για την Coco το στιλ δεν περιοριζόταν στα ρούχα και τα αξεσουάρ που φορούσε μια γυναίκα! Το πιο σημαντικό στοιχείο μια εμφάνισης είναι η συμπεριφορά, η οποία οφείλει να είναι αριστοκρατική. Το ίδιο σύνολο μπορεί να έχει εντελώς διαφορετική επίδραση πάνω σε δύο γυναίκες με διαφορετική συμπεριφορά. Ο τρόπος που μιλάει, ο τρόπος που ανταποκρίνεται στο φλερτ, ο τρόπος που διαχειρίζεται τα σχόλια γυναικών και ανδρών συνιστούν την αριστοκρατική συμπεριφορά της.
9. “Μια γυναίκα μπορεί να είναι υπερβολικά ντυμένη, ποτέ όμως δε μπορεί να είναι υπερβολικά κομψά ντυμένη.”
Η κομψότητα έχει χτίσει τα θεμέλιά της πάνω στη λιτότητα και τον μινιμαλισμό. Όλες οι καινοτομίες που εισήγαγε η Coco στηρίζουν αυτό το γνωμικό της. Τη δεκαετία του ‘20 έφερε στον κόσμο της μόδας το μικρό μαύρο φόρεμα. Το μήκος ήταν σαφώς πιο κοντό και η μέση δεν ήταν πλέον ασφυκτικά στενή! Ήταν το πρώτο φόρεμα στην ιστορία που μπορούσε να φορεθεί και την ημέρα και το βράδυ, ανάλογα με το είδος των αξεσουάρ που του προσέθετες. Το 1923, η Coco δήλωσε στο Harper’s Bazaar ότι “η απλότητα είναι η κεντρική ιδέα όλης της αληθινής κομψότητας”. Το χρώμα του πένθους είχε εξελιχθεί στο πλέον διαχρονικό χρώμα της μόδας.
10. “Η πολυτέλεια δεν είναι το αντίθετο της φτώχειας αλλά της χυδαιότητας”
Η Coco αντιλαμβανόταν την έννοια της πολυτέλειας με το δικό της μοναδικό τρόπο. Αυτό αντικατοπτριζόταν και στα σχέδια που έκανε για τα κοσμήματα. Η καινοτομία που εισήγαγε ήταν πως συνδύαζε πραγματικές με ψεύτικες πέτρες. Παρασυρόταν πάντα στο σχεδιασμό από τα προσωπικά της πάθη και προτιμήσεις. Στα κοσμήματά της επαναλάμβανε, πολλές φορές, τη φόρμα της καμέλιας, που ήταν το αγαπημένο της λουλούδι.
11. “Βάλτε άρωμα σε κάθε σημείο του σώματός σας που θέλετε να το φιλήσουν”
Eίναι η πρώτη σχεδιάστρια μόδας που δημιούργησε άρωμα. Ένα μπουκάλι Chanel Νο. 5 πωλείται κάθε 30 δευτερόλεπτα… λέγεται ακόμα και σήμερα. Το εισήγαγε το 1922 και έκτοτε είναι το πλέον κερδοφόρο προιόν του κολοσσού Chanel. To art deco μπουκάλι που σχεδίασε μόνη της και η μινιμαλιστική συσκευασία του δημιούργησαν ένα σύμβολο για το δυτικό πολιτισμό του 20ου αιώνα. Η Coco μάλιστα αγαπούσε να επαναλμβάνει την έκφραση του ποιητή Paul Valery: “μια άσχημα αρωματισμένη γυναίκα δεν έχει κανένα μέλλον.”
12. ” Τα ρούχα που επιλέγουν οι γυναίκες πρέπει να τις κάνουν να ζουν, να αναπνέουν, να αισθάνονται άνετα και να φαίνονται νεότερες”
Η Chanel έδωσε ένα νέο αέρα στη μόδα αναδιαμορφώνοντάς την από τη βάση της! Η γυναίκα πρότυπο της Chanel ήταν ελεύθερη να κάνει τις επιλογές που την κολακεύουν περισσότερο και όχι να κινείται με βάση τις αυστηρές συντεταγμένες της κοινωνίας. Το χαρακτηριστικό ταγέρ που εισήγαγε είναι μέχρι σήμερα πρότυπο ραπτικής αφού χάρη στη μοναδική τεχνική αργαλιού ταιριάζει στις κινήσεις αυτού που το φοράει και διατηρεί το τέλειο σχήμα και την κομψότητά του. Είναι ένα κομμάτι συνώνυμο της κομψότητας που κυκλοφορεί μέχρι σήμερα χάρη στο άνετο υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ