Share With Care: Η viral καμπάνια της Telekom για την ανάρτηση παιδικών φωτογραφιών στα Social Media

Διακοπές, εκδρομές και βόλτες στο κέντρο το weekend με τα παιδιά μας. Στιγμές ευτυχίας που θέλουμε να αποθανατίσουμε και να μοιραστούμε με τους διαδικτυακούς, πραγματικούς αλλά και άγνωστους “φίλους”. Δημιουργούμε αναμνήσεις μεν αλλά μήπως τελικά αυτή η έκθεση στα social media δεν είναι και τόσο αθώα; Τα clicks της κάμερας του κινητού είναι αυθόρμητα και τώρα πια μέρος της ζωής μας αλλά είναι πλέον δεδομένες οι απρόβλεπτες συνέπειες για τα προσωπικά μας δεδομένα. Σκέψου απλά ότι όλες οι φωτογραφίες και οι πληροφορίες που δίνουμε γίνονται αυτόματα, χωρίς γεωγραφικά και χρονικά όρια, διαθέσιμες σε όλο τον κόσμο.

Η Διεθνής Ημέρα Διαδικτύου είναι μια καλή αφορμή για να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να αναθεωρήσουμε. Να προστατεύσουμε τα δεδομένα μας από ανεπιθύμητους κινδύνους.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Ήταν 29 Οκτωβρίου 1969, όταν για πρώτη φορά αποστέλλεται μέσω διαδικτύου ένα μήνυμα με μόλις δύο γράμματα –LO. Μια ανολοκλήρωτη προσπάθεια αποστολής του LOGIN που άλλαξε για πάντα την επικοινωνία.

Σήμερα, 55 χρόνια μετά, η COSMOTE, γιορτάζει αυτήν την ημέρα-ορόσημο με την κοινωνική καμπάνια του Ομίλου Telekom «Share With Care». Με αυτό τον τρόπο δεσμεύεται να προωθεί την ψηφιακή ασφάλεια. Η COSMOTE ενισχύει τις αξίες της υπεύθυνης χρήσης των τεχνολογιών και της διαδικτυακής προστασίας. Βασικός άξονα και μέλημα είναι η προστασία των ανηλίκων, της πιο ευάλωτης δηλαδή ομάδας που εν αγνοία τους προβάλλουν την εικόνας τους χωρίς δεύτερες σκέψεις.  

Η νέα γενιά όμως χρειάζεται προστασία και η Telekom με την καμπάνια «Share With Care» αναδεικνύει την ανάγκη για ασφαλή διαχείριση της ψηφιακής ταυτότητας αλλά και τους κινδύνους που κρύβει το «sharenting», η δημόσια κοινοποίηση εικόνων και πληροφοριών παιδιών από τους γονείς τους, στα social media.

Η επικοινωνίας της καμπάνιας ξεκινά με το μήνυμα της Ella. Ένα δραματοποιημένο deep fake βίντεο που ονομάζεται «Χωρίς συναίνεση -Ένα μήνυμα από την Ella» και δείχνει τις συνέπειες της κοινοποίησης φωτογραφιών της στο διαδίκτυο από τους γονείς της. Με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης, δημιουργήθηκε από την 9χρονη ηρωίδα, η ενήλικη εκδοχή της που απευθύνεται στους γονείς της. Τους προειδοποιεί για του κινδύνους και τους ζητά να περιορίσουν την ψηφιακή έκθεσή της και την δημοσίευση παιδικών φωτογραφιών της.

 Μέσω αυτού του ψηφιακού χαρακτήρα, η Telekom υπογραμμίζει την ανάγκη για αυξημένη ψηφιακή εγρήγορση και ασφάλεια. Καλεί και προσκαλεί  τους γονείς να προστατεύσουν τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών τους, αποφεύγοντας δημοσιεύσεις που ενδέχεται να εκθέσουν την ταυτότητά τους και να προκαλέσουν μελλοντικά προβλήματα τόσο ασφάλειας όσο και εκμετάλλευσης.

Κάθε άτομο, ακόμη και τα παιδιά, έχει το δικαίωμα να καθορίζει τη δική του ψηφιακή ταυτότητα και η Ella το επικοινωνεί με τον πιο έξυπνο και απλό τρόπο. Η Telekom πραγματοποίησε για λογαριασμό της μια έρευνα και αποτελέσματα είναι κάθε άλλο παρά ενθαρρυντικά: Μέχρι την ηλικία των 5 ετών, ένα παιδί έχει κατά μέσο όρο περίπου 1.500 φωτογραφίες του online, ανεβασμένες από τους ίδιους τους γονείς του, χωρίς τη δική του συναίνεση φυσικά.

Από την άλλη, σύμφωνα με το The New Yorker, μέχρι το 2030, τα 2/3 των κρουσμάτων κλοπής ταυτότητας θα συνδέονται με το “sharenting“,  αυξάνοντας την έκθεση σε κινδύνους. Ποιοι ακριβώς είναι; Η αναγνώριση προσώπου καθώς και άλλες απειλές που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα των παιδιών. Κι αν θέλεις να συνεχίσουμε να μιλάμε με αριθμούς, το 75% των γονιών μοιράζεται και δημοσιεύει φωτογραφίες και videos των παιδιών του στα social media, ενώ 8 από τους 10 ακολούθους είναι εντελώς άγνωστοι.  

Τι πρέπει να κάνεις αν είσαι γονιός; Την επόμενη φορά που θα νοιώσεις την ανάγκη να αποκαλύψεις το χαμογελαστό πρόσωπο του μικρού σου άκουσε προσεχτικά την Ella. 

 

 

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232164