Η ανάπτυξη της ομιλίας είναι ιδιαίτερα σημαντική τόσο για το παιδί, όσο και για την οικογένειά του αφού το βοηθά να αναπτύσσει κοινωνικές σχέσεις αλλά και να εκφράζει τις επιθυμίες, τις ανάγκες, τους φόβους και τα συναισθήματά του.
Ωστόσο, κάποιες φορές το παιδί μπορεί να εμφανίσει δυσκολία ή καθυστέρηση στη γλωσσική του ανάπτυξη και να χρειαστεί η συνδρομή ενός ειδικού για τη βελτίωση ή την αποκατάσταση του προβλήματος.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τι ακριβώς όμως είναι η λογοθεραπεία και ποιά “σημάδια” θα πρέπει να σε οδηγήσουν στον λογοθεραπευτή;
Η λογοθεραπεύτρια, Χριστίνα Καραχάλια απαντά:
– Τι είναι λογοθεραπεία;
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, διάγνωση, αποκατάσταση και την έρευνα των διαταραχών επικοινωνίας, λόγου, φωνής, ομιλίας και μάσησης-κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, ανεξάρτητα από την αιτία των διαταραχών (νευρολογική, εξελικτική).
– Πότε ανησυχώ για την γλωσσική εξέλιξη του παιδιού μου;
Αν το παιδί σας παρουσιάζει κάποια από τις παρακάτω δυσκολίες (σε σχέση με άλλα παιδιά της ηλικίας του), θα πρέπει να απευθυνθούμε σε έναν λογοθεραπευτή προκείμενου να αξιολογήσει το στάδιο της γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού σας.
• Δυσκολεύεται να κατανοήσει αυτό που του λέτε, δεν αντιδρά κατάλληλα στις οδηγίες που του δίνετε.
• Μιλά ακατάληπτα, δεν είναι κατανοητή η ομιλία του από τρίτους.
• Παρουσιάζει δυσκολίες στην άρθρωση κάποιον φθόγγων και συχνά δεν προφέρει ολόκληρες τις λέξεις .
• Δεν συνδυάζει πάνω από δύο λέξεις για να σχηματίσει προτάσεις.
• Έχει περιορισμένο λεξιλόγιο.
• Δεν αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα.
• Δεν ακολουθεί γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες. Ο λόγος του εμφανίζει γραμματικά λάθη, δεν χρησιμοποιεί προθέσεις, άρθρα, επίθετα, σωστό γένος και αριθμό.
• Έχει δυσκολία στη αφήγηση απλών γεγονότων.
• Δεν εμφανίζει επικοινωνιακή διάθεση.
• Δεν ολοκληρώνει κάποια δραστηριότητα
• Δεν ακολουθεί τους κανόνες ενός παιχνιδιού.
• Δεν συγκεντρώνεται σε ένα ερέθισμα ή μια δραστηριότητα.
• Δεν έχει βλεμματική επαφή με τον συνομιλητή του.
• Κάνει στερεοτυπικές κινήσεις.
• Επιμηκύνει τον πρώτο ήχο μια λέξης (γγγγαλα).
• “Κολλάει” στον πρώτο ήχο μιας λέξης.
• Επαναλαμβάνει τον πρώτη συλλαβή μια λέξεις (μπα-μπαλα).
• Έχει δυσκολίες στο να διακρίνει ήχους.
• Έχει δυσκολίες να κατανοεί έννοιες που αφορούν το χώρο και χρόνο.
• Παρουσιάζει δυσκολίες στο γραπτό λόγο, τόσο στην ανάγνωση – κατανόηση όσο και στη γραφή.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να είναι σε όλους μας σαφές πως ο καθένας μπορεί να εμφανίσει μια από τις παραπάνω δυσκολίες λόγου ή ομιλίας κάποια στιγμή στη ζωή του, αυτό όμως που θα πρέπει να μας επιστήσει την προσοχή είναι η συχνότητα και η ηλικία που αυτή εμφανίζεται.
Σε περίπτωση που το παιδί σας ή κάποιος οικείος σας εμφανίζει μια από τις παραπάνω δυσκολίες η εκτίμηση ενός ειδικού λόγου και ομιλίας είναι σημαντική.
Σε κάθε περίπτωση η έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση καθώς και η πρώιμη παρέμβαση μπορεί να βοηθήσει την επικοινωνία των παιδιών και να αποτρέψει τόσο την εμφάνιση όσο και την επιδείνωση δυσκολιών λόγου και ομιλίας καθώς και μαθησιακών δυσκολιών.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ