Στην μακρινή Νότια Κορέα ταξιδεύει η Αγγελική Αγγελίδη, με μια νέα σειρά έργων με θέμα τον βυθό της θάλασσας. Η ζωγράφος, η οποία χαίρει ιδιαίτερης εκτίμησης στη χώρα της Ανατολής, παρουσιάζει τη νέα της έκθεση, με τίτλο “Under the Water”, στο Jeju Stone Park Museum. Τα επίσημα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν παρουσία της καλλιτέχνιδας τη Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2024. Το Τζέτζου είναι το μεγαλύτερο νησί που βρίσκεται στα ανοικτά των ακτών της Νότιας Κορέας.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Να σημειώσουμε ότι πρόκειται για την τρίτη έκθεση της Αγγελικής Αγγελίδη στη Νότια Κορέα.
Με αφορμή την έκθεση, η Αγγελική Αγγελίδη, μίλησε για τη σχέση της με τη χώρα και τι περιλαμβάνει το “Unter the Water”, παρουσία λιγοστών επιλεγμένων δημοσιογράφων, στον ιδιαίτερο εκθεσιακό χώρο υψηλής αισθητικής που έχει δημιουργήσει το Angel’s Art Gallery, όπου φιλοξενεί αποκλειστικά τη δική της δουλειά. Για το έργο και την πορεία της ζωγράφου μίλησε η ιστορικός τέχνης Κατερίνα Κοσκινά.
Η καλλιτέχνις έκανε μια αναδρομή στην πορεία της σημειώνοντας ότι ξεκίνησε από τον χώρο του marketing management και των επιχειρήσεων, αλλά το 2016 αποφάσισε να ακολουθήσει το όνειρό της που ήταν η τέχνη: «Γνώριζα από μικρή ότι μπορούσα να πάρω ένα πρόσωπο και να το αποτυπώσω στο χαρτί. Θεωρώ ότι η τέχνη είναι μέσα μας, αλλά οι τεχνικές πρέπει να διδάσκονται.» Έτσι ξεκίνησαν οι σπουδές της στην τέχνη, πρώτα στη Σχολή Βακαλό και στη συνέχεια στην Κύπρο και στη Σεούλ. Παράλληλα διδάχτηκε ιστορία της τέχνης, ενώ στράφηκε στη μελέτη της ασιατικής φιλοσοφίας η οποία πάντα την προσέλκυε:
«Ξεκίνησα να διαβάζω για την Ινδία, την Κίνα, την Ιαπωνία και κάπου στην πορεία ανακάλυψα την Κορέα, που ως τότε την ήξερα ως χώρα τεχνολογίας. Συνειδητοποίησα ότι είναι μια χώρα που έχει πολλά κοινά στοιχεία με την Ελλάδα. Λόγω της γεωγραφικής της θέσης, όλοι οι γείτονες την ήθελαν δική τους. Η Κορέα είναι μια χώρα που λειτούργησε ως αγωγός μεταξύ Κίνας και Ιαπωνίας σε ότι αφορά στην τέχνη. Ανακάλυψα ότι τους ενδιέφερε πολύ η τέχνη, αλλά πάντα σε ότι έχει να κάνει με τους δικούς τους Κορεάτες καλλιτέχνες. Διαπίστωσα επίσης ότι δεν είναι εύκολο ο δυτικός πολιτισμός να εισχωρήσει σε αυτή τη χώρα, που είναι πολύ ανερχόμενη. Το είδα ως πρόκληση να παρουσιάσω εκεί τη δουλειά μου. Άρχισα να μαθαίνω κορεάτικα καθώς πιστεύω ότι η γλώσσα έχει κώδικες που μπορεί να σου ανοίξουν δρόμους ως προς τη φιλοσοφία μιας χώρας. Ξεκίνησα να ζωγραφίζω τις κερασιές, τους μύθους και τις όμορφες ιστορίες τους. Το 2021 στην έκθεση που έκανα στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, η οποία ήταν εμπνευσμένη από τον πολιτισμό της Κορέας, είχα την τιμή να ξεναγήσω και τον ίδιο τον Κορεάτη πρέσβη στα εγκαίνια της.
Ένα χρόνο μετά ταξίδεψα στη χώρα τους και προσπάθησα να τους προσεγγίσω. Οι Κορεάτες δεν ανοίγουν εύκολα την πόρτα τους. Έκανα πολύ μεγάλο αγώνα. Στο διάστημα εκείνο γνώρισα πολλούς ανθρώπους και έχω κάνει πολλούς φίλους εκεί. Το μόνο που γνώριζα ήταν ότι ήθελα να δημιουργήσω σε αυτή τη χώρα. Ώσπου, μετά από προσπάθεια κατάφερα να κλείσω την πρώτη μου έκθεση για τον Μάρτιο του 2023, στην Keumsan Gallery. Ακολούθησε μια ακόμα έκθεση στο Κοινοβούλιο της Κορέας με τα έργα του “Europa”, όπου με τίμησε με την παρουσία η ίδια η σύζυγος του πρωθυπουργού, η οποία με φιλοξένησε και στην κατοικία της. Τα έργα της έκθεσης ήταν αυτά που είχα παρουσιάσει εντωμεταξύ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το 2023 και την ίδια χρονιά στο Παρίσι καθώς και μετέπειτα στα εγκαίνια του Μουσείου της Σαλαμίνας,» Να σημειώσουμε ότι στη συγκεκριμένη έκθεση στο Κοινοβούλιο της Κορέας, προστέθηκαν εκτός από τα έργα του “Europa” αναφορά στις ιστορικές στιγμές της χώρας μας και έργα της Αγγελικής Αγγελίδη, σχετικά με τον πόλεμο της Ασιατικής Χερσονήσου, στον οποίο έπαιξε σημαντικό συμμαχικό ρόλο η Ελλάδα, στο πλαίσιο των ‘70 χρόνων της Ελληνοκορεατικής φιλίας.
Όπως επεσήμανε η Αγγελική Αγγελίδη: «Έξι μήνες μετά την έκθεση του Κοινοβουλίου της Κορέας ενημερώθηκα ότι οι Κορεάτες επέλεξαν την «Ναυμαχία της Σαλαμίνας» για να κοσμήσει το Πολεμικό Μουσείο, καθώς και δύο έργα για την Εθνοσυνέλευση. Οπότε επέστρεψα για τις τελετές αποδοχής των έργων μου και τις βραβεύσεις αυτών που ακολούθησαν.»
Μιλώντας για την έκθεση “Under the Water”, που εγκαινιάζεται στις 11 Νοεμβρίου στην Κορέα, και στο Jeju Park Stone Museum, επεσήμανε ότι «ζωγράφισα βυθούς πρώτη φορά για έκθεση. Εμπνεύσθηκα τα έργα μου από την περιοχή του Τζέτζου, όπου φιλοξενείται η έκθεση. Πρόκειται για ένα νησί στα νότια της Κορέας με απόκρημνα βράχια και εντυπωσιακούς βυθούς, στους οποίους βουτάνε γυναίκες βετεράνοι κυρίως, από 60-90 χρονών, χωρίς μπουκάλες βέβαια, για να φέρουν στην επιφάνεια σφουγγάρια, κοράλλια, κοχύλια και ότι έχει να τους προσφέρει ο πλούτος της θάλασσας.»
Η Αγγελική Αγγελίδη αναφέρθηκε επίσης και στις άλλες εκθέσεις που έχει παρουσιάσει στο Πάρκο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων («Εγένετο φως») στη Μύκονο («Euphoria») και στην Άγκυρα. Έχει επίσης εκθέσει εκτός από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο των Βρυξελλών, και στην Κομισιόν, ενώ είναι η πρώτη καλλιτέχνιδα, την οποία δέχθηκαν να εκθέσει στο πιο θωρακισμένο κτίριο του κόσμου, στο κέντρο της εξωτερικής πολιτικής ΕΕΑΣ των Βρυξελλών. Ως σήμερα έχει παρουσιάσει δέκα ατομικές εκθέσεις κυρίως στο εξωτερικό.
Μιλώντας για τη σχέση της με την ιστορικό τέχνης Κατερίνα Κοσκινά σημείωσε ότι την πρώτη φορά που την κάλεσε να δει τη δουλειά της, εκείνη την ενθάρρυνε, μεν αλλά ήταν παράλληλα αυστηρή μαζί της «λέγοντας της ότι χρειάζεται να ωριμάσει». «Εκεί συνειδητοποίησα ότι στην πρώτη μου έκθεση ετοιμαζόμουν να κάνω βουτιά στο κενό… Αλλά τελικά εξελίχθηκε πάρα πολύ καλά και τα έργα μου είχαν τεράστια αποδοχή. Τη δεύτερη φορά που κάλεσα την Κατερίνα Κοσκινά να δει τα έργα του κύκλου “Europa”, αφού τα παρατήρησε λεπτομερώς μου μίλησε με ενθουσιασμό για τη μεγάλη εξέλιξη που είδε στα έργα μου και με χαρά με συνόδευσε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Επίσης έγραψε το κείμενο του συγκεκριμένου καταλόγου.»
Από την πλευρά της η ίδια η Κατερίνα Κοσκινά επεσήμανε για τη δουλειά της Αγγελικής Αγγελίδη και την ίδια:
«Είναι φανερό ότι όταν βάλει κάτι στο μυαλό της η Αγγελική το πετυχαίνει. Γνωριστήκαμε την περίοδο που ήμουν στον Δήμο Αθηναίων. Μου τηλεφώνησε, συναντηθήκαμε, είδα τη δουλειά της, ήταν αμοιβαία η συμπάθεια μας, αλλά ήμουν αρκετά ειλικρινής και αυστηρή μαζί της. Συνέχισα να την παρακολουθώ με πολύ ενδιαφέρον, γιατί εκτιμώ πολύ τους ανθρώπους που ξεπερνούν τα όρια τους, αλλά με επαγγελματικούς όρους, που ακούν και λαμβάνουν σοβαρά υπόψιν τους κάποιες παρατηρήσεις.
Διαπιστώνω με πολύ μεγάλη χαρά την εξέλιξη στη δουλειά της και χαίρομαι πάρα πολύ που η σχέση με την Κορέα προχωράει. Είναι πολύ δύσκολο να ξεκινήσεις να πας στην Κορέα. Όταν μπορείς να φτάσεις σε μια χώρα τόσο μακρινή, να μην κάνεις απλό πέρασμα, αλλά να ρίξεις σπόρο και η μια έκθεση να φέρνει την επόμενη, είναι κάτι πολύ δύσκολο και σημαντικό. Σημαίνει ότι υπάρχει ώσμωση. Όσο δύσκολο είναι για κάποιους Κορεάτες να έρθουν στη Δύση, αντίστοιχα και οι Έλληνες είναι δύσκολο να προσεγγίσουν την Κορέα. Οι Κορεάτες είναι εξαιρετικά συνεπείς, συγκρατημένοι, αυστηροί και δύσκολοι. Δεν είναι Μεσόγειοι. Από τα πολλά προτερήματα που έχει η Αγγελική είναι ότι σέβεται, αυτό που της δίνεται, ακούει, εισπράττει, πράττει ανάλογα και προχωράει. Εύχομαι να πάει πολύ καλά και η νέα της έκθεση στο Τζέτζου.»
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ