Μετά της αντιδράσεις που προκλήθηκαν για τη θεατρική παράσταση “Σφήκες” που παρουσίασε η Λένα Κιτσοπούλου στην Επίδαυρο, ένας νέος “πόλεμος” άνοιξε στα social media με αφορμή τη “Μήδεια” του Γερμανού σκηνοθέτη Φρανκ Καστρόφ.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο Γερμανός σκηνοθέτης παρουσίασε την Παρασκευή 21/7 και το Σάββατο 22/7 στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου μια σύγχρονη εκδοχή της Μήδειας του Ευριπίδη με πρωταγωνιστές τους: Μαρία Ναυπλιώτου, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Στεφανία Γουλιώτη, Σοφία Κόκκαλη, Αγγελική Παπούλια, Νίκο Ψαρρά, Αινεία Τσαμάτη και Νικόλα Χανακούλα.
Ένα από τα βασικά σημεία της παράστασης που προκάλεσε τα αρνητικά σχόλια και τις αποδοκιμασίες των θεατών ήταν τα σκηνικά που χρησιμοποιήθηκαν.
Τέσσερα αντίσκηνα και γύρω τους, σκορπισμένα, δεκάδες πλαστικά μπουκάλια και δέματα σκουπιδιών είχαν καταλάβει στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου ενώ στην γιγαντοοθόνη που βρισκόταν στο βάθος δέσποζε μια μισογκρεμισμένη φωτεινή επιγραφή της Coca Cola.
Η δυσαρέσκεια για το σκηνικό, σε συνδυασμό με την μαραθώνια διάρκεια της παράστασης – ξεπερνούσε τις τρεις ώρες και μάλιστα σε συνθήκες ισχυρού καύσωνα – ήταν οι βασικές αιτίες που έκανε κάποιους θεατές να αποχωρήσουν, και τα δύο βράδια, αρκετά νωρίς. Μάλιστα όπως αρκετοί γράφουν στο Twitter, πολλοί κατά την αποχώρησή τους φώναζαν «Ντροπή!» προς τους καλλιτέχνες.
Μνμ φίλης που πήγε #Επίδαυρο να δει #Μήδεια του #καστροφ: Στέφανε ντροπή η ΜΗΔΕΙΑ στην Επίδαυρο. Τέτοια βεβήλωση του αρχαίου Δράματος δεν έχω ξαναδεί στα 62 μου χρόνια! Ντροπή στους νεοταξιτες που επέτρεψαν τον διασυρμό της Ελληνικής Τραγωδίας. Έφυγε το μισό Θέατρο στη μισή ωρα! pic.twitter.com/YBVdFvbXHT
— Stefanos Damianidis (@dstefanos) July 21, 2023
Είναι τραγικό για ένα αρχαίο θέατρο σαν την Επίδαυρο,
— E ύ a 🇺🇦 (@bobidion) July 22, 2023
να αφήνεται να γίνεται σκουπιδότοπος.
Και κυριολεκτικά, αλλά και γιατί ο κάθε ψωνισμενοδιανοούμενος σκηνοθέτης ξύπνησε με έμπνευση . Έλεος πια.#Μήδεια #Επίδαυρος pic.twitter.com/tDkpwvinwl
Μαγάρισαν πάλι τον ιστορικό χώρο, το έργο, τον συγγραφέα.
— Rick Blaine (@Underwood_DC) July 22, 2023
Αυτά συμβαίνουν όταν εμπιστεύεσαι την τεράστια πολιτιστική σου κληρονομιά σε ασεβείς και ατάλαντους άχρηστους. #Μηδεια pic.twitter.com/WsNJDGbDyH
Πείτε με συντηρητικό αλλά τα μπάζα εντός του θεάτρου της Επιδαύρου δεν είναι τέχνη αλλά ντροπή!
— Communakios (@communakios) July 22, 2023
Αν οι υπεύθυνοι του Φεστιβάλ δεν γουστάρουν, για να το πούμε απλά, τα αρχαία έργα με όλη τους τη μεγαλοπρέπεια ας παρακολουθούν τα σκουπίδια μόνοι τους. #Μήδεια
Φεύγω από την #επιδαυρο, πήγα να δω #μηδεια ,πραγματικά αυτό που νιώθω είναι αποτροπιασμός,ντροπή και θυμός!Με δούρειο ίππο ένα αρχαίο δράμα ο σκηνοθέτης χρησιμοποίησε την σκηνή για να παρουσιάσει σκουπίδια,εξαπατώντας τους πάντες, οι οποίο έφευγαν από το θέατρο φωνάζοντας ΝΤΡΟΠΗ
— Estrella (@Estrellaisfine) July 22, 2023
Υπήρξαν ωστόσο και εκείνοι που έδειξαν να απόλαυσαν την παράσταση.
Προς όλους όσους αποχώρησαν σήμερα από την παράσταση Μήδεια στην Επίδαυρο:
— Vasileios Tsekouras (@_tsekos) July 22, 2023
Ευχαριστούμε που μας αφήσατε χώρο να νιώσουμε πιο άνετα, εμείς που η σοβαροφάνεια μας δεν είναι τόση ώστε να τοποθετούμε παρωπίδες στην κρίση μας. #μήδεια #επίδαυρος
Ο Frank Castorf έφερε τη μαγεία του σινεμά στην #Επιδαυρο. Έκανε τη #Μηδεια κτήμα της καθεμιάς μας. Επέκτεινε τη σκηνή έξω από την σκηνή, σε μια παράσταση που τα μηνύματα ήταν ποταμός. Δεν με ενδιαφέρει που έφυγαν κάποιοι και άνοιξε η συζήτηση περί ορθής απόδοσης των τραγωδιών.
— Pare_Allie (@AlmostFamousss) July 22, 2023
Η ανάρτηση του Σπύρου Μπιμπίλα
«ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ.. οι παραστάσεις διαδέχονται η μία την άλλη και το κοινό πια δεν δέχεται εύκολα νεωτερισμούς και ακραία πειράγματα έργων.. Παρακολουθήσαμε μια άκρως ενδιαφέρουσα παράσταση με εκπληκτικές ερμηνείες ηθοποιών που όμως και πάλι δίχασε το κοινό που φωνάζοντας έφευγε με αποδοκιμασίες καθ όλη την διάρκεια της πάνω από 3 ώρες εκδοχή της Μήδειας όχι του Ευριπίδη ευτυχώς.
Αν με την τέχνη μας προκαλούμε τόσο το κοινό και πετύχουμε αυτό να μην θέλει να ξαναδεί θέατρο, τότε εμείς οι καλλιτέχνες δεν έχουμε πετύχει το στόχο μας να κάνουμε τον κόσμο να νοιώθει απαραίτητο το θέατρο και να/διδάσκεται από αυτό. Εδώ είχαμε θέατρο όπου μεταβλήθηκε το έργο σε έργο δωματίου, γιατί οι 2 ώρες περίπου παίχτηκαν σε πολύ κλειστό χώρο πίσω από την σκηνή κι εμείς το παρακολουθούσαμε από γιγαντοοθόνη , πράγμα που ίσως μπορούσαμε κι από τα σπίτια μας να κάνουμε» έγραψε ο Σπύρος Μπιμπίλας στα social media.
Εξωτερική φωτογραφία: ΝDP/ Θωμάς Δασκαλάκης
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ