Ιστορίες και συμπτώματα του Διαδικτυακού Εθισμού. Ποια πρέπει να είναι η αντιμετώπιση των γονιών;

Αναμφισβήτητα το διαδίκτυο είναι μέρος της καθημερινότητάς μας. Τι γίνεται όμως όταν έρχεται ο εθισμός σε αυτό; Κυρίως πρόκειται ένα σημαντικό ποσοστό εφήβων. Ποια είναι τα συμπτώματα και ποια πρέπει να είναι η αντιμετώπιση των γονιών;

Τον τελευταίο καιρό μάλιστα δεν είναι και λίγες οι περιπτώσεις που ακούμε για εφήβους που φτάνουν στα άκρα και η αιτία είναι ο διαδικτυακός εθισμός.

Παρακάτω καταγράφεται η πραγματική ιστορία ενός 17χρονου και πρόκειται για μαρτυρία στο TLIFE από τον ψυχολόγο που παρακολουθήθηκε σε ΜΚΟ που επιγκεντρώνεται στις εξαρτήσεις. Ο 17χρονος Κώστας , με δύο μόνο μήνες παρακολούθησης, δηλαδή με το πολύ αρχικό στάδιο, σημείωσε σημαντική βελτίωση. Υπήρξε εμφανής ελάττωση στη διάρκεια παραμονής του υπολογιστή, καλυτέρευσαν οι διαπροσωπικές του σχέσεις κυρίως με τους γονείς του και ξεκίνησαν να καλυτερεύουν και οι σχολικές του επιδόσεις.

Η οικογενειακή κατάσταση του Κώστα

  • Ο Κώστας είναι 17 ετών και διανύει την Τρίτη λυκείου ενιαίου λυκείου των Αθηνών.

  • Ο πατέρας δουλεύει στον ιδιωτικό τομέα ως διανομέας εμπορευμάτων, είναι 45 ετών και για τον ίδιο γνωρίζουμε ότι είναι συχνός χρήστης αλκοολούχων ποτών και περιστασιακός χρήστης ναρκωτικών ουσιών (κάνναβης). Στο παρελθόν έχει παρουσιάσει επιθετική συμπεριφορά κάτω από την επήρεια αλκοόλ. Δεν έχει αναφερθεί κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα που να αφορά παθολογικές ή ψυχολογικές νόσους.

  • Η μητέρα είναι 38 ετών και τον τελευταίο χρόνο είναι άνεργη οικειοθελώς κυριώς για να μπορεί να βρίσκεται στο σπίτι για να φροντίζει τον γιο της. Η ίδια δεν παρουσιάζει κάποιο επιβαρυμένο ιστορικό παθολογικών ή ψυχολογικών νόσων.

Τα ατομικά δεδομένα του Κώστα

  • Ο Κώστας είναι 17 ετών και διανύει την 3η Λυκείου σε Ενιαίο σχολείο των Αθηνών. Σύμφωνα με τα στοιχεία των γονέων ο ίδιος ήταν από την παιδική ηλικία ένα παιδί μοναχικό χωρίς ιδιαίτερες κοινωνικές δεξιότητες. «Οι συναναστροφές του ήταν πάντα περιορισμένες», αναφέρουν οι γονείς.

  • Μέχρι την ηλικία των 14άρων ο ίδιος ήταν μαθητής μέτριων επιδόσεων.

  • Από τα 14 ως τα 17 παρατηρείται μια ραγδαία ύφεση στις μαθητικές του επιδόσεις μέχρι που πλέον στην παρούσα περίοδο κινδυνεύει να μείνει μετεξεταστέος, κυρίως λόγω της χαμηλής του βαθμολογίας αλλά και λόγω του υπερβολικού αριθμού απουσιών του.

  • Από την ηλικία των 14άρων ο ίδιος ξεκινά να έχει εμπλοκή με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και συγκεκριμένα με τα διαδικτυακά παιχνίδια. Τον πρώτο χρόνο η μέση ημερήσια παραμονή είναι 2-4 ώρες. Τον δεύτερο χρόνο ο Κώστας αρχίζει να παραμελεί τις μαθητικές του υποχρεώσεις αυξάνοντας παράλληλα το χρόνο παραμονής του στον ηλεκτρονικό υπολογιστή.

  • Τα τελευταία δυο χρόνια έχει πλέον αποσυρθεί από τις οικογενειακές του συναναστροφές, δεν παίρνει μέρα στα οικογενειακά γεύματα, παραμελεί τη σωματική του υγιεινή και κάποιες φορές παρουσιάζει επιθετική συμπεριφορά απέναντι στη μητέρα του όταν η ίδια του υποδεικνύει ότι εκρεμμούν κάποιες υποχρεώσεις του.


Ποια είναι τα εμφανή συμπτώματα διαδικτυακού εθισμού;

  • Παρατεταμένη παραμονή “online”, για μεγαλύτερη διάρκεια από την προγραμματισμένη

  • Ημικρανίες

  • Ξηρά μάτια, μυωπία

  • Παραμέληση σωματικής υγιεινής

  • Εμφάνιση παχυσαρκίας, μυοσκελετικών παθήσεων λόγω των πολλών ωρών ακινησίας μπροστά στην οθόνη

  • Σταδιακή απομάκρυνση από το οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον

  • Εξειδανίκευση του μέσου, ο χρήστης τείνει να θεωρεί τον ηλεκτρονικό υπολογιστή ή το διαδίκτυο το σημαντικότερο κεφάλαιο της καθημερινότητας του

Οι γονείς και το διαδίκτυοΠοια πρέπει να είναι η οικογενειακή αντιμετώπιση;

  • Ενασχόληση και εκπαίδευση των γονέων σε θέματα διαδικτύου, είναι προτιμότερο οι γονείς να αφιερώνουν χρόνο στο διαδίκτυο μαζί με τα παιδιά τους

  • Ο υπολογιστής να τοποθετείται σε κοινόχρηστο χώρο ώστε να μη δίνεται δυνατότητα απομόνωσης του παιδιού και να υπάρχει έλεγχος

  • Να χρησιμοποιούνται ειδικά φίλτρα από τους γονείς για τις επιβλαβείς ιστοσελίδες

  • Ενημέρωση των παιδιών με απλά λόγια από μικρή ηλικία για την ύπαρξη του φαινομένου της εξάρτησης του διαδικτύου και τις συνέπειές της

  • Συζητήσεις με το παιδί που να σχετίζονται με τη φύση του παιχνιδιού με το οποίο εμπλέκονται ή ακόμα και για τους διαδικτυακούς φίλους που επικοινωνούν.

  • Διδασκαλία στο παιδί σχετικά με την υπεύθυνη και οριοθετημένη συμπεριφορά στο διαδίκυο

  • Ενθάρρυσνη δημιουργίας σχέσεων με συνομήλικα παιδιά και προτροπή για ενασχόληση με αθλητικές δραστηριότητες

  • Σε περίπτωση εντοπισμού ισχυρών ενδείξεων διαδικτυακής εξάρτησης αναζήτηση βοήθειας από ειδικό

  • Ποιοι είναι οι Φορείς ψυχολογικής υποστήριξης;

  • Νοσοκομείο παίδων Αγλαΐα Κυριακού.

  • ΚΕΘΕΑ

  • 18 άνω

  • Ιστοσελιδες

  • Saferinternet.org

    Με την πολύτιμη βοήθεια του ψυχολόγου, Κίμωνα Μπατσομήτρου.

Read More

And More

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232164