Μια φορά κι έναν καιρό, όταν άνοιγε κάποιος την τηλεόρασή του, έμοιαζε να μπαίνει σε έναν μικρό, μαγικό, γυάλινο κόσμο, ο οποίος ήταν πασπαλισμένος με άφθονη χρυσόσκονη, απίστευτη λάμψη, ατελείωτες παραγωγές και με πολλά, πάρα πολλά λεφτά. Γι ΄αυτό και η τηλεόραση έγινε για πολλούς το… απόλυτο όνειρο, μιας και αν λίγο το ΄χες, εύκολα μπορούσες να γίνεις και γνωστός και κυρίως πλούσιος!
Όπως συμβαίνει ,όμως, σε όλα τα παραμύθια έτσι κι εδώ σε αυτό το παραμύθι της τηλεόρασης, υπήρχε και ο κακός λύκος, ο οποίος δεν ήταν άλλος από την οικονομική κρίση. Αποτέλεσμα; Με συνοπτικές διαδικασίες σταμάτησε να… βρέχει λεφτά, τα φώτα έσβησαν, η λάμψη και η χρυσόσκονη εξατμίστηκαν και όλες οι ελληνικές παραγωγές που μέχρι εκείνη ακριβώς την στιγμή κρατούσαν διακαναλικά τη μερίδα του λέοντος σε όλα τα προγράμματα, έγιναν μαγική εικόνα. Ναι, γιατί εμείς αυτή την εβδομάδα αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τις ελληνικές παραγωγές και την ελληνική μυθοπλασία στα χρόνια της κρίσης…
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Κάπως έτσι ,λοιπόν, από τις εποχές εκείνες που υπήρχαν στους μικρούς μας δέκτες πάνω από σαράντα ελληνικές σειρές κάθε χρόνο, βρεθήκαμε να μετράμε (τουλάχιστον μέχρι πέρσι) μόλις και μετά βίας τέσσερις-πέντε σε όλα τα κανάλια, με όλους τους ηθοποιούς να βγαίνουν στην ανεργία και οι λίγοι και τυχεροί που βρίσκονται μπροστά πλέον στο γυαλί, να έρχονται αντιμέτωποι όχι με αμοιβές… παντεσπάνι, αλλά με ένα απλό μεροκάματο.
Με άλλα λόγια η τηλεόραση του τότε, με την τηλεόραση του τώρα δεν έχει καμία απολύτως σχέση. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ που κάναμε και με τα στοιχεία που έχουμε στην διάθεσή μας, η ελληνική μυθοπλασία μπορεί δειλά-δειλά να έχει ξεκινήσει να ανασαίνει και πάλι στην τηλεόραση, έχοντας κατρακυλήσει το κόστος της πάνω από 50,0%, ενώ σε ότι έχει να κάνει με τις αμοιβές των πρωταγωνιστών εκείνων που κατά καιρούς έχουμε λατρέψει; Αυτές έχουν πετσοκοπεί κατά… 70,0%!
Τώρα, στα γκρίζα τηλεοπτικά χρόνια της κρίσης τόσο οι άνθρωποι της τηλεόρασης, όσο και οι τηλεθεατές έρχονται αντιμέτωποι με τις σειρές… τριών ταχυτήτων. Και τι εννοούμε μ΄αυτό; Οι σειρές είναι χωρισμένες – από κοστολογικής απόψεως και μόνο – σε τρεις κατηγορίες. Στις οικονομικές παραγωγές, στις μέτριες παραγωγές και στις απλά και μόνο καλές παραγωγές.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Με άλλα λόγια οι ακριβές παραγωγές, οι παραγωγές εκείνες που έβγαιναν στον αέρα και με τον προϋπολογισμό τους κανείς πάθαινε… ίλιγγο, αποτελούν οριστικά παρελθόν. Οι σειρές το κόστος των οποίων κυμαινόταν από 150.000 ευρώ το επεισόδιο μέχρι και 200.000 ευρώ το επεισόδιο, όπως ήταν για παράδειγμα το «Νησί», αλλά και το «Κλείσε τα μάτια», το «Να με προσέχεις» και όλες οι υπόλοιπες σειρές του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, πλέον έχουν καταργηθεί…
«Το να ονειρεύεται κανείς να στήσει και να βγάλει στον αέρα σειρές όπως ήταν το «Νησί», ή σχεδόν όλες οι δουλειές του Χριστόφορου, είναι για τα δεδομένα της εποχής, ένα όνειρο… απατηλό. Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με κάποιες παραγωγές των οποίων θα κοπεί άγρια το μπάτζετ και θα μπορέσουν παρόλα αυτά να βγουν στον αέρα. Εδώ έχουμε να κάνουμε πια με παραγωγές απλησίαστες, τις οποίες πραγματικά δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω το κατά πόσο θα μπορέσουν και πάλι κάποια στιγμή να βρίσκονται στους δέκτες μας», αποκαλύπτουν στο “TV Έθνος” υψηλά ιστάμενα πρόσωπα τόσο των δύο μεγάλων ιδιωτικών καναλιών, δηλαδή, του Mega και του ΑΝΤ1, όσο και σημαντικά στελέχη γνωστών εταιριών παραγωγής.
Οι πιο οικονομικές πια σειρές που βγαίνουν στον αέρα είναι οι σειρές το κόστος των οποίων δεν ξεπερνά τις 40.000-50.000 ευρώ το επεισόδιο. Σειρές οι οποίες μέχρι και πριν το 2008 θα μπορούσαν να κοστίζουν εως και 70.000-80.000 ευρώ το επεισόδιο. Σε αυτή την κατηγορία κατατάσσονται κυρίως όλες οι τρικάμερες σειρές που είναι γυρισμένες είτε σχεδόν εξ ΄ολοκλήρου σε πλατό, είτε έχουν και κάποιες μικρές πινελιές εξωτερικών γυρισμάτων. Σε αυτή την κατηγορία παλιά συναντούσες για παράδειγμα το «Ευτυχισμένοι Μαζί», το «Άκρως Οικογενειακόν», «Θα βρεις τον δάσκαλό σου», «Τύχη Βουνό», «Μαργαρίτα». Ενώ με τόσο οικονομικό μπάτζετ βγαίνουν φέτος στον αέρα σειρές όπως είναι το «Μην αρχίζεις την Μουρμούρα», «Το σόι σου», το «Μάνα Χ ουρανού», οι «Συμμαθητές», οι «Τρίχες».
Η επόμενη κατηγορία την οποία πλέον συναντάμε στα κανάλια, είναι η κατηγορία των 60.000 ευρώ όπου εδώ βρίσκονται οι σειρές που έχουν γυρίσματα και σε φυσικούς χώρους, αλλά και σε πλατό και είναι πολλές απ ΄αυτές και μονοκάμερες. Σειρές οι οποίες παλιότερα κόστιζαν μέχρι και 100.000 ευρώ το επεισόδιο. Τέτοιες σειρές ήταν για παράδειγμα το «Μη μου λες αντίο», οι “Singles”, το «Φως του φεγγαριού», οι «31 Δρόμοι», το «50-50», τα «Υπέροχα πλάσματα», το «Καφέ της χαράς», το «Δεληγιάννειο Παρθεναγωγείο», τα «Μαύρα Μεσάνυχτα». Σε αυτή την κατηγορία πλέον συναντάμε ελληνικές παραγωγές όπως η «Εκδρομή», το «Ταμάμ», η «Δικαίωση», «Ηρωίδες» (είναι νέα σειρά του Mega ακόμα δεν έχει κάνει πρεμιέρα), η «10η Εντολη».
Όσο για το ποια είναι η τρίτη και πιο ακριβή κατηγορία παραγωγής ελληνικών σειρών τώρα στα χρόνια της κρίσης; Οι σειρές εκείνες που μάξιμουμ στοιχίζουν μέχρι 70.000 με 80.000 ευρώ το επεισόδιο και οι οποίες είναι οι σειρές που γυρίζονται εξ ΄ολοκλήρου σε φυσικούς χώρους, με πολλά εξωτερικά γυρίσματα και μονοκάμερες. Σειρές οι οποίες το πάλαι ποτέ θα άγγιζαν και τα 130.000 ευρω το επεισόδιο. Σειρές τέτοιου ύψους στο παρελθόν ήταν για παράδειγμα σχεδόν όλες οι δουλειές της Μιρέλλας Παπαοικονόμου, όπως και το «Είσαι το ταίρι μου» του Λευτέρη Παπαπέτρου. Σήμερα στο κόστος των 80.000 ευρώ περίπου, συναντάμε μόνο το «Κάτω Παρτάλι».
«Για να είμαστε ακριβείς και για να μην ασχολούμαστε με τις… εξαιρέσεις του κανόνα, πλέον πολύ δύσκολα ένα κανάλι θα δώσει πάνω από 60.000 ευρώ το επεισόδιο για μία σειρά. Δεν βγαίνει ο προυπολογισμός, δεν υπάρχουν τα περιθώρια για υψηλότερα μπάτζετ, δεν βγαίνει ο… λογαριασμός, πως το λένε; Ναι υπάρχουν και οι σειρές των 70.000 ευρώ αλλά είναι μετρημένες στα δάχτυλα, ενώ πλέον η… «ταράτσα» μίας δουλειάς δεν μπορεί να ξεπερνάει τα 80.000 ευρώ», δηλώνουν στο περιοδικό μας οι ίδιες, καλά πληροφορημένες πηγές.
Φυσικά, εκτός από το prime-time και τις εβδομαδιαίες σειρές, έχουμε και τις ελληνικές σειρές που παίζονται καθημερινά, ως επί το πλείστον απογεύματα. Η… ψαλιδιά στο μπάτζετ ήταν τόσο γενναία και στα καθημερινά ή μήπως όχι;
«Σε ότι έχει να κάνει με τις καθημερινές δουλειές, εδώ δεν συναντάμε «κούρεμα» στο προϋπολογισμό τους της τάξεως του 40% με 50%. Εδώ τα πράγματα έμειναν πιο σταθερά, μιας και μία καθημερινή σειρά μας στοίχιζε περίπου 30.000 με 40.000 ευρώ το επεισόδιο και σε αυτά τα χρήματα είναι και όλες οι καθημερινές σειρές που βγαίνουν αυτή την στιγμή στον αέρα όπως είναι για παράδειγμα το «Μπρούσκο», το «Όνειρο Ήταν», το «Ρουά Ματ», οι «Όρκοι Σιωπής»…», καταλήγουν τα στελέχη των καναλιών και των εταιριών παραγωγής στο “TV Έθνος”.
Βέβαια, από ένα τέτοιο αφιέρωμα δεν θα μπορούσε να μην υπάρξει αναφορά και στις μεγάλες εκπτώσεις που έχουν υποστεί οι απολαβές των ηθοποιών της πρώτης γραμμής που όλα αυτά τα χρόνια έχουν υπηρετήσει με πάθος την τηλεόραση και έχουν καλοπληρωθεί. Η… αφρόκρεμα των λατρεμένων πρωταγωνιστών είχε φτάσει στο σημείο να αμείβεται με 10.000-12.000 ευρώ το επεισόδιο, ενώ τώρα οι ίδιοι καλλιτέχνες κλείνουν δουλειές με 5.000 ευρώ το επεισόδιο. Ανάλογη βέβαια μείωση έχουν υποστεί και τα συμπρωταγωνιστικά ονόματα όπου από 5.000 και 6.000 ευρώ το επεισόδιο, έχουν βρεθεί να παίρνουν 2.000 με 3.000 ευρώ το επεισόδιο.
Από και ύστερα δε το… χάος, μιας και όλοι οι υπόλοιποι ηθοποιοί αμείβονται με 1.000 το επεισόδιο, ενώ υπάρχουν κι εκείνοι που δουλεύουν στα καθημερινά και παίρνουν 1.000 ευρώ το μήνα και όχι το επεισόδιο. Το ίδιο εννοείται ισχύει και για τους πρωταγωνιστές των καθημερινών σειρών. Δηλαδή, η πιο παχυλή αμοιβή τους είναι και αυτή σε μηνιαία βάση.
Τέλος, αξίζει να σας επισημάνουμε, πως στα χρόνια της κρίσης και των εκπτώσεων εννοείται πως έχουν μειωθεί αισθητά και οι επινοικιάσεις των στούντιο και των πλατό, ενώ οι χορηγίες και οι τοποθετήσεις προϊόντων που πια επιτρέπονται στα κανάλια, έχουν δώσει μία σημαντική βοήθεια στους τηλε-ανθρώπους που θέλουν να στήσουν κάποιες fresh τηλεοπτικές προτάσεις.
Επίσης το γεγονός ότι έχουν επιστρατευθεί πολλά νέα πρόσωπα τόσο μπροστά, όσο και πίσω από τις κάμερες δεν είναι τυχαίο, μιας και ένας νέος άνθρωπος που βρίσκεται στο ξεκίνημά του έχει πολύ πιο χαμηλές, οικονομικές απαιτήσεις, για να μην σας πούμε ότι τα χρήματα μπορεί να τον νοιάζουν λιγότερο σε σχέση με την ευκαιρία και την εμπειρία που αναζητά να έρθει στο δρόμο του.