Οι βαθμοί που πέφτουν είναι πάντα ένα ζήτημα που ανησυχεί τους γονείς ακόμη και από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού και πολλές φορές αιτία προστριβών με τα παιδιά. Δεν παύει όμως να είναι απλώς ένα σύμπτωμα μιας βαθύτερης κατάστασης και όχι αυτό καθεαυτό το πρόβλημα.
Πότε πρέπει να επέμβω;
Ένα παιδί που περνάει μια περίοδο κούρασης ή το διάβασμά του κάνει μια μικρή «κοιλιά» και αργότερα επανέρχεται όπως πριν συνήθως δεν αποτελεί αιτία για ιδιαίτερη ανησυχία των γονιών. Εάν όμως η κακή αυτή απόδοση διαρκέσει για έναν ολόκληρο χρόνο ενώ στις προηγούμενες τάξεις το παιδί ήταν καλός μαθητής τότε θα πρέπει οι γονείς να αναζητήσουν τις αιτίες της κακής απόδοσης. Ποια μπορεί να είναι τα συνηθισμένα προβλήματα;
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
-Υπερβολικό άγχος: ένα παιδί που οι γονείς το έχουν στρεσάρει να φέρνει πάντα καλούς βαθμούς γιατί αυτό είναι το «διαβατήριό» για να είναι αποδεκτό μπορεί να μην είναι δυνατόν να διαχειριστεί αυτήν την πίεση με αποτέλεσμα να μην αποδίδει στο σχολείο.
-Κόντρα με δασκάλους: Πολύ συχνά τα παιδιά παίρνουν από κακό μάτι κάποια μαθήματα (με συνηθέστερα τα μαθηματικά και τα αρχαία ελληνικά) ως αποτέλεσμα κακής διδασκαλίας ή κόντρας με τον διδάσκοντα.
-Πρόβλημα προσοχής: Συχνά οι κακοί βαθμοί είναι ένας τρόπος να τραβήξει το παιδί την προσοχή των γονιών του πάνω του. Αυτό συμβαίνει όταν υπάρχει κάποιο οικογενειακό πρόβλημα, όπως καβγάδες των γονέων, διαζύγιο, μετακόμιση ή απότομες αλλαγές στην καθημερινότητά του. Το παιδί εκφράζει την ανησυχία του, τις φοβίες του με κακή απόδοση στο σχολείο.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
-«Στιγματισμός» από τους συνομήλικους: Οι προέφηβοι, όπως και αργότερα στην εφηβεία, δίνουν μεγάλη σημασία στη γνώμη των φίλων και των συμμαθητών τους. Ένα παιδί που έχει χαρακτηριστεί με τον τίτλο του «φυτού» ή του «σπασίκλα» και δεν μπορεί να τον διαχειριστεί ή να τον αποδεχτεί, προκειμένου να είναι αρεστό στα άλλα παιδιά ίσως θελήσει να αποδείξει ότι μπορεί να είναι και κακός μαθητής
-Μαθησιακές δυσκολίες όπως αδυναμία συγκέντρωσης, διάσπαση προσοχής ή δυσλεξία που μέχρι τώρα δεν είχαν ανακαλύψει ή προσέξει οι γονείς,
Λύστε το πρόβλημα!
Τι μπορείτε να κάνετε προκειμένου να λύσετε το πρόβλημα; Να μερικές προτάσεις:
-Μιλήστε στο διδάσκοντα του παιδιού. Μπορεί να ακούγεται αυτονόητο, όμως πολλοί γονείς υποτιμούν την αξία του διαλόγου με τον εκπαιδευτικό. Ο διδάσκοντας βρίσκεται με το παιδί σας αρκετές ώρες της ημέρας και ίσως είναι σε θέση να σας κάνει μερικές χρήσιμες παρατηρήσεις για το πώς να λύσετε το πρόβλημα. Κάποιοι εκπαιδευτικοί είναι πιο δυσπρόσιτοι από άλλους αξίζει τον κόπο, όμως, να προσπαθήσετε. Ειδικά εάν ο λόγος που οι βαθμοί του παιδιού πέφτουν είναι ενδοσχολικός τότε μόνο οι διδάσκοντες είναι σε θέση να σας κατατοπίσουν.
-Αποφύγετε να χαρακτηρίσετε αρνητικά το παιδί σας. Το να του κολλήσετε ταμπέλες όπως «είσαι τεμπέλης και ανεπρόκοπος» είναι ο πλέον αρνητικός τρόπος να παρακινήσετε ένα παιδί να διαβάσει. Συνήθως τα παιδιά που δεν έχουν κίνητρο για διάβασμα εμφανίζουν μεγάλο ενδιαφέρον για εξωσχολικές δραστηριότητες, όπως σπορ, μουσική, υπολογιστές ακόμη και video games. Καλό, λοιπόν, θα ήταν να αναρωτηθείτε γιατί συμβαίνει αυτό; Τι είναι αυτό που παρακινεί το παιδί να ασχολείται με αυτά και όχι με τα μαθήματά του; Επιπλέον, μην επιχειρήσετε να του επιβάλλετε τους όρους σας υπό τη μορφή απαγόρευσης των δραστηριοτήτων που του αρέσουν γιατί είναι ο πιο σίγουρος δρόμος να το στρέψετε εναντίον σας!
-Ακούστε το παιδί σας! Και όταν λέμε ακούστε το δεν εννοούμε να του κάνετε εσείς διάλεξη. Οι προέφηβοι μπορεί να μην είναι σε θέση να σας εκφράσουν ξεκάθαρα τα συναισθήματά τους όμως σίγουρα έχουν κάτι να σας πουν. Ενθαρρύνετε την επικοινωνία τους μαζί σας. Για να γίνει αυτό πρέπει να είναι σίγουροι ότι θα τους ακούσετε με κατανόηση, χωρίς να κριτικάρετε και φυσικά χωρίς να φωνάζετε. Είναι επίσης σημαντικό να εξετάσετε τι είναι αυτό που απωθεί ένα παιδί από το σχολείο, είτε πρόκειται για κοινωνική πίεση ή και κάποια αλλεργία που του αποσπά την προσοχή.
-Θέστε του απλούς στόχους κάθε φορά. Αυτό μεταφράζεται στο να ζητήσετε από το παιδί σας να ανεβάσει τους βαθμούς του π.χ. σε ένα μάθημα τη φορά. Για να του δώσετε επιπλέον κίνητρο βάλτε ένα έπαθλο για κάθε φορά που με προσωπική προσπάθεια θα καταφέρνει κάτι. Για παράδειγμα αν γράψει καλά σε ένα τεστ θα του επιτρέψετε μια απογευματινή έξοδο με τους φίλους του με πληρωμένα τα έξοδα ή θα πάτε μαζί σινεμά.
-Μην πέσετε στην παγίδα να συγκρίνετε και μάλιστα με δηκτικό τρόπο τις επιδόσεις του παιδιού σας με κάποιου άλλου παιδιού και ακόμη χειρότερα με των αδελφών του. Το να μειώνετε επιδεικτικά το παιδί σας ή να θέλετε να μοιάσει σε κάποιο άλλο του δίνει το μήνυμα ότι δεν το αποδέχεστε ως προσωπικότητα και του δημιουργείτε συναισθήματα ενοχής γι’ αυτό που είναι.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ