Άγχος, οικονομική δυσχέρεια, περικοπές… Τι πρέπει να πεις στα παιδιά για τη δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύουμε;
Η Ψυχοπαιδαγωγική Σύμβουλος, Χρυσούλα Μαυράκη εξηγεί:
Η οικονομική κρίση δεν έχει απλά χτυπήσει την πόρτα μας αλλά έχει μπει για τα καλά στο σπίτι μας και στη ζωή μας. Τα παιδιά την πληροφορούνται από την τηλεόραση αλλά, ακόμη χειρότερα τη βιώνουν μέσα από την ανησυχία, το άγχος, τις συζητήσεις των μεγάλων και βέβαια από τις περικοπές δαπανών τις οποίες υποχρεώνονται οι γονείς να αποφασίζουν.
Να το συζητήσουμε όμως ανοιχτά μαζί τους; Υπάρχει τρόπος ώστε να μην επηρεαστεί αρνητικά η ψυχολογία τους;
Τι λέει η Χρυσούλα Μαυράκη;
– Τα παιδιά θα πρέπει να είναι ενήμερα και συμμέτοχα, αλλά στο βαθμό που επιτρέπει η ηλικία και η αντίληψή τους.
– Τους λέμε πάντα την αλήθεια, αλλά με τρόπο που να τα βοηθά να κατανοήσουν το νόημα των λόγων μας και να μην παρανοήσουν το μέγεθος και την σπουδαιότητα του προβλήματος γιατί τότε μπορεί να μεγαλοποιήσουν τον κίνδυνο και να τρομάξουν με δυσάρεστα για την ψυχική τους κατάσταση αποτελέσματα.
– Εξηγούμε στα παιδιά ότι η δυσκολία στα οικονομικά είναι κάτι που αντιμετωπίζουν όλα τα νοικοκυριά, για να μην θεωρήσουν ότι μόνον εμείς και από δική μας υπαιτιότητα τη βιώνουμε, αναπτύσσοντας αισθήματα επιθετικά, αφού άλλοι είναι μια χαρά, ενώ εμείς δυσκολευόμαστε (θεωρία σχετικής αποστέρησης).
– Τους εξηγούμε, επίσης, ότι αυτό είναι προσωρινό και θα ξεπεραστεί, με προσπάθεια και αυτοσυγκράτηση, δίνοντας μία αισιόδοξη προοπτική, που αν λείψει, θα δημιουργήσει στα παιδιά αίσθημα ανασφάλειας, απαισιοδοξίας και παραίτησης.
– Μπορεί σήμερα να μην έχουμε χρήματα για ένα νέο παιχνίδι, αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι δεν θα έχουμε ποτέ. Αν το παιδί επιθυμεί κάτι διακαώς ή αν το χρειάζεται οπωσδήποτε, το διαβεβαιώνουμε ότι με την πρώτη ευκαιρία θα το αγοράσουμε και θα δώσουμε προτεραιότητα στις ανάγκες και όχι στα περιττά.
Η πολυτέλεια, βέβαια, είναι το αλατοπίπερο της ζωής και ως πολυτέλεια ορίζουμε το μη αναγκαίο, το περιττό. Καλό, είναι, όμως, μέσα από τη δύσκολη αυτή περίοδο που διανύουμε να διδάξουμε στα παιδιά ότι η εξάρτηση από την κατανάλωση, τα πολλά, άχρηστα πράγματα και η αγορά αγαθών που μας γεμίζουν μόνον για μισή ώρα και μετά τα βαριόμαστε δεν είναι ούτε σωστός τρόπος ζωής ούτε σωστή διαχείριση ενέργειας και κόπου.
Η κρίση μας φέρνει πιο κοντά!
Μία βόλτα στο πάρκο, επιτραπέζια παιχνίδια με συμμετοχή όλης της οικογένειας, αυτοσχέδια παιχνίδια και διασκεδαστικές κατασκευές είναι προτιμότερα από ένα πανάκριβο διαφημιζόμενο παιχνίδι που χάνει τη γοητεία του μόλις, σχεδόν αγορασθεί. Ας χρησιμοποιήσουμε την κρίση ως ευκαιρία για αληθινά μαθήματα οικιακής οικονομίας και αυθεντικής και γνήσιας οικογενειακής επικοινωνίας!
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ