Μήπως πρόσφατα έχεις προσέξεις πως το μικρό σου έχει αναπτύξει ένα ιδιαίτερο… πάθος για τους δεινοσαύρους; Ή μήπως με τα τρένα; Μπορεί και με τα αυτοκινητάκια; Σου ζητάει συνεχώς να του αγοράσεις παιχνίδια, να του διαβάσεις βιβλία ή και να φορέσει στολές με μία πολύ συγκεκριμένη θεματική; Τότε κατά πάσα πιθανότητα έχει αναπτύξει ένα έντονο ενδιαφέρον για μία κατηγορία αντικειμένων ή δραστηριοτήτων που το ιντριγκάρουν όσο τίποτα άλλο και μάλιστα σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί εξαίρεση, αφού ένα στα τρία παιδιά θα παρουσιάσει αυτό το “πάθος” κάποια στιγμή στη ζωή του. Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Developmental Research, η πιο συνηθισμένη κατηγορία αφορά τα περισσότερα παιδιά είναι τα μηχανοκίνητα οχήματα, ενώ σε πολύ κοντινή απόσταση ακολουθούν οι δεινόσαυροι!
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η έρευνα:
Για τις ανάγκες της έρευνας, οι επιστήμονες από τα πανεπιστήμια Virginia, Queensland και Yale εξέτασαν τις περιπτώσεις 177 γονέων, ανακαλύπτοντας πως το 1/3 των παιδιών έχουν αναπτύξει εξαιρετικά έντονο ενδιαφέρον για μια θεματική. Επιπλέον, η φύση αυτών των ενδιαφερόντων, με εστίαση στην εμφάνιση, περιγράφεται από τα κοινά χαρακτηριστικά τους, αλλά και τις αντιδράσεις των υπόλοιπων ανθρώπων σε αυτά. Μάλιστα, ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα της μελέτης είναι πως υφίσταται μεγάλη διαφορά ανάμεσα στα δύο φύλα, με τα αγόρια να παρουσιάζουν πιο συχνά ένα έντονο ενδιαφέρον για μια ομάδα αντικειμένων, σε σχέση με τα κορίτσια.
Γιατί το έντονο ενδιαφέρον είναι εποικοδομητικό;
Ο ενθουσιασμός και η ενασχόληση με μια εννοιολογική θεματική, όπως οι δεινόσαυροι, έχει συνδεθεί με εκτενέστερη εστίαση της προσοχής, ανάπτυξη δεξιοτήτων ανάλυσης πληροφοριών, αλλά και με την επιμονή. Ο λόγος που αυτού του είδους η ενασχόληση με ένα αντικείμενο μπορεί να έχει τόσα οφέλη για τα παιδιά είναι το γεγονός πως δεν μπορούν μονάχα να ψυχαγωγούνται παθητικά από αυτό, αλλά έχουν τη θέληση και την όρεξη να μάθουν για αυτό, να κάνουν ερωτήσεις και να εμβαθύνουν το ενδιαφέρον τους.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
“Εξερευνώντας μία θεματική και μαθαίνοντας τα πάντα γύρω από αυτή είναι ιδιαίτερα εποικοδομητικό για τα παιδιά, γιατί με αυτό ακριβώς τον τρόπο διαμορφωνόμαστε σε επαγγελματίες και ως ενήλικες” εξηγεί η παιδοψυχίατρος και παιδοψυχολόγος του πανεπιστημίου Johns Hopkins, Kelli Chen και συνεχίζει: “Η πρωταρχική δραστηριότητα ενός παιδιού είναι το παιχνίδι, επομένως καταπιάνονται με αυτή τη ‘δουλειά’ (το παιχνίδι) μέσα από το πρίσμα ενός συγκεκριμένου θέματος για το οποίο ενδιαφέρονται να ενημερωθούν”.
Για τα παιδιά, η μαγεία δεν κρύβεται μονάχα στη φαντασία τους που “ταξιδεύει” γύρω από αυτά τα προϊστορικά πλάσματα ή τα περίεργα και περίπλοκα οχήματα, αλλά επιπλέον και στο γεγονός πως για πρώτη φορά γνωρίζουν περισσότερα πράγματα από τους γονείς τους! “Τα κάνει να αισθάνονται ισχυρά” τονίζει ο παλαιοντολόγος Kenneth Lacovara και συνεχίζει: “Ο γονιός μπορεί να ονομάσει τρία ή τέσσερα είδη δεινοσαύρων και το παιδί μπορεί να αναγνωρίσει 20, μια αξία που το κάνει να νιώθει πραγματική αυθεντία”.
Παρ’ ό,τι η έρευνα ανακάλυψε πως για τα περισσότερα παιδιά αυτό το έντονο ενδιαφέρον αρχίζει να εξαντλείται μέσα σε έξι μήνες με τρία χρόνια, εκείνο το εύρημα που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι το γεγονός πως τα παιδιά που περνούν αυτή τη φάση έχουν ως επί το πλείστον αυξημένη νοημοσύνη.
Πώς μπορούν, λοιπόν, οι γονείς να αντιδράσουν σε μια τέτοιου είδους παθιασμένη ενασχόληση του παιδιού τους με ένα αντικείμενο; Να το βοηθήσουν να γνωρίσει περισσότερα για αυτό, παρέχοντάς του τα βιβλία που θα ήθελε να διαβάσει για να ενημερωθεί ή κάνοντας μαζί του επισκέψεις σε μουσεία που θα το πληροφορήσουν για τα ενδιαφέροντά του!
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ