Η ώρα της αξιολόγησης της σχολικής προσπάθειας, έφτασε. Το άγχος των παιδιών για την βαθμολογία τους θα πάρει τέλος, αφήνοντας άλλοτε συναισθήματα χαράς και ικανοποίησης και άλλοτε υποσχέσεις για καλύτερη επίδοση. Άλλωστε οι βαθμοί δεν αντικατοπτρίζουν μόνο τις γνώσεις του παιδιού αλλά και την προσπάθεια που έχει καταβάλλει, καθώς αυτό που έχει σημασία είναι να υπάρχει βελτίωση από τρίμηνο σε τρίμηνο. Η ψυχολόγος-σχολική σύμβουλος Αναστασία Γκοτσοπούλου δίνει πολύτιμες συμβουλές.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
1. Οι γονείς χρειάζεται να αναγνωρίζουν την εργασία και την προσπάθεια που κάνει το παιδί τους και να το επαινούν για αυτό. Με αυτό τον τρόπο βοηθούν στο «χτίσιμο» της αυτοεκτίμησής του. Δεν υπάρχει χειρότερο για ένα παιδί από το να εκλαμβάνει την αδιαφορία των γονιών του, ύστερα από τον κόπο που έχει κάνει. Μπορείτε να περιμένετε από το παιδί σας να κάνει το καλύτερο που μπορεί, αλλά μην ξεχνάτε ότι πρόκειται για το παιδί σας και όχι για εσάς. Δείξτε του ότι είστε υπερήφανοι για εκείνο και για τις ικανότητές του. Έτσι, θα του δώσετε τη δύναμη να συνεχίσει και να θέσει νέους στόχους.
2. Σε καμία περίπτωση βέβαια, μην πιέζετε το παιδί για υψηλές επιδόσεις. Το σημαντικό είναι να καταφέρνει το κάθε παιδί να εκμεταλλεύεται στο έπακρο τις ικανότητές του. Δεν είμαστε όλοι άριστοι και σε όλα. Αντιθέτως, όλοι μας έχουμε δυνατά σημεία, ταλέντα αλλά και αδυναμίες που χρειάζεται να βελτιώσουμε. Μην μεταφέρετε λοιπόν το άγχος σας στο παιδί, όταν αυτό δεν φέρνει τα επιθυμητά για εσάς αποτελέσματα στους βαθμούς. Το «μπλοκάρετε» και δεν το βοηθάτε να αναλάβει το ίδιο την ευθύνη του εαυτού του και των υποχρεώσεών του.
3. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να επικοινωνείτε με το παιδί σας κι ας είναι μικρό. Το παιδί χρειάζεται να νιώθει ότι έχει κάποιον δίπλα του να μοιραστεί τα προβλήματα αλλά και τις χαρές. Αυτό μπορείτε να το καταφέρετε με τις απλές καθημερινές κουβέντες. Δείξτε ενδιαφέρον για αυτά που σας λέει και μη βιαστείτε να κρίνετε τις απόψεις του. Έτσι, θα κερδίσετε την εμπιστοσύνη του, θα σας ζητά βοήθεια όταν τη χρειάζεται και θα μάθει να μην εγκαταλείπει τον αγώνα όταν συναντά δυσκολίες.
4. Επίσης, δώστε στο παιδί σας να καταλάβει ότι το σχολείο δεν είναι απλά ένας χώρος για τεστ, αλλά είναι και ένας χώρος δημιουργίας. Είναι λοιπόν μια ευκαιρία για το ίδιο να κάνει φίλους, να παίξει και να αναπτύξει τις ικανότητες που έχει. Δημιουργήστε δηλαδή μια θετική εικόνα για το σχολείο. Εξηγήστε του γιατί κάθε μάθημα είναι χρήσιμο στη ζωή του, ώστε να καταλάβει το λόγο που το διαβάζει. Να θυμάστε ότι η λογική του «γιατί έτσι πρέπει» δεν οδηγεί πουθενά.
5. Δημιουργήστε ένα ήσυχο περιβάλλον για κάποιες ώρες κάθε μέρα, χωρίς πειρασμούς και τηλεόραση, ώστε το παιδί να μπορέσει να συγκεντρωθεί και να μελετήσει με σύστημα και πρόγραμμα. Βοηθήστε το όσο χρειάζεται, αλλά να μην πέσετε στην παγίδα να κάνετε εσείς τα μαθήματά του.
6. Να είστε σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με τον εκπαιδευτικό του παιδιού σας ώστε σε περίπτωση που το παιδί δεν τα πάει καλά στα μαθήματα να κατανοήσετε το γιατί. Όταν βρίσκουμε την αιτία ενός θέματος μπορούμε πιο γρήγορα να οδηγηθούμε στη βελτίωση και τη λύση. Ο εκπαιδευτικός ακόμα μπορεί να σας δώσει συμβουλές και σε θέματα οργάνωσης και μελέτης του παιδιού σας.
7. Μην το συγκρίνετε με τα παιδιά γνωστών, συγγενών και φίλων, γιατί μπορεί το παιδί εύκολα να παρεξηγήσει το μήνυμα που εσείς θέλετε να του μεταφέρετε. Μπορεί να νιώσει ότι το μόνο που καταφέρνει είναι να σας απογοητεύσει και εν τέλει να πέσει η αυτοπεποίθησή του.
8. Να θυμάστε ότι η ψυχραιμία και η επικοινωνία δημιουργούν ένα θετικό κλίμα για τη σχέση σας με το παιδί. Μπορείτε να βοηθήσετε στην επιτυχία του παιδιού σας στο σχολείο, μειώνοντας τη δική σας τελειομανία και ενθαρρύνοντας τις προσπάθειές του. Μην μπερδεύετε το μαθητή με το παιδί. Η μέτρια επίδοση στο σχολείο δεν σημαίνει ότι κλονίζεται η αγάπη για το παιδί σας και αυτό πρέπει να είναι απολύτως κατανοητό και από τις δύο πλευρές.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ