Είναι σίγουρο πως ήδη γνωρίζεις πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η κίνηση και η άσκηση στη σωματική, ψυχική και πνευματική υγεία των παιδιών και ούτως ή άλλως προσπαθείς να διατηρείς σταθερή την τακτική ενασχόλησή τους με κάποιο σπορ ή οποιοδήποτε άλλο είδος άθλησης, όπως ο χορός και οι πολεμικές τέχνες, ή ακόμη και το καθημερινό παιχνίδι στο πάρκο, οι ποδηλατάδες και οι εξωτερικές δραστηριότητες. Τώρα, όμως, μια νέα έρευνα έρχεται να σου τονίσει πως η άθληση για τα παιδιά σχολικής ηλικίας έχει ακόμη περισσότερες εποικοδομητικές δράσεις, μιας και ευνοεί την καλή διάθεσή τους, αυξάνει την ικανότητα συγκέντρωσης και προσοχής, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει τη μνήμη τους! Ποιο, όμως, είδος άσκησης μπορεί να προσφέρει όλα τα παραπάνω ταυτόχρονα στα παιδιά;
Σύμφωνα με την έρευνα που διενεργήθηκε στο πλαίσιο της καμπάνιας BBC Learning Terrific Scientific και ολοκληρώθηκε με τη βοήθεια των Πανεπιστημίων του Στέρλινγκ και του Εδιμβούργου, η άσκηση που γίνεται για σύντομο χρονικό διάστημα και το είδος της ορίζεται κάθε φορά από το εκάστοτε παιδί είναι εκείνη που έχει τα πιο ωφέλιμα αποτελέσματα στην πνευμετική και ψυχική ισορροπία του! Και πώς έφτασαν σε αυτό το συμπέρασμα;
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η επιστημονικη έρευνα έγινε σε ένα εκτεταμένο δείγμα συμμετεχόντων, περιλαμβάνοντας συνολικά 11.000 μαθητές από κάθε πιθανή περιοχή της Μεγάλης Βρετανίας, μελετώντας την επίδραση που μπορεί να έχει το σύντομο διάλειμμα από το μάθημα για γυμναστική στη διάθεση και τις γνωστικές ικανότητες των παιδιών. Όπως επισημαίνει η Δρ. Naomi Brooks: “Τα στοιχεία προτείνουν πως τα μικρά διαλείμματα που περιλαμβάνουν σωματική άσκηση μπορούν να ενισχύσουν τη συγκέντρωση και το συναίσθημα της χαράς στους μαθητές. Και ενώ αυτό είναι πολύ θετικό, ωστόσο οι αποδείξεις δεν ήταν καταληκτικές και για αυτό το λόγο ζητήσαμε τη βοήθεια των παιδιών για να το εξακριβώσουμε”. Για το λόγο αυτό, τα παιδιά κλήθηκαν μετά την ολοκλήρωση των σταδίων της έρευνας, να απαντήσουν τόσο σε ερωτηματολόγια σχετικά με τη διάθεσή τους, όσο και να πάρουν μέρος σε ηλεκτρονικές δοκιμασίες (μέσω υπολογιστή) που μέτρησαν τις ικανότητες συγκέντρωσης και μνήμης τους.
Συγκεκριμένα, η μελέτη περιείχε τρία διαφορετικά στάδια, κατά τα οποία τα παιδιά αναλάμβαναν να κάνουν τρία συγκεκριμένα πράγματα στη διάρκεια των σύντομων διαλειμμάτων. Αυτά ήταν:
1. Ένα χρονομετρημένο τεστ: Έντονη άσκηση μέχρι εξαντλήσεως, κατά την οποία τα παιδιά έτρεχαν ακολουθώντας τις οδηγίες της σφυρίχτρας, τα σήματα της οποίας γινόταν ολοένα και πιο γρήγορος.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
2. Μία άσκηση τρεξίματος ή πορείας: Μεσαίας έντασης άσκηση, κατά την οποία τα παιδιά έτρεχαν ή περπατούσαν για 15 λεπτά σε ταχύτητα που επέλεγαν τα ίδια να ακολουθήσουν.
3. Μία ελεγχόμενη άσκηση: Τα παιδιά έβγαιναν στο προαύλιο και μπορούσαν να καθίσουν ή να σταθούν όρθια για 15 λεπτά. Σκοπός αυτής της άσκησης ήταν να εξακριβώσει αν η θετική επίδραση των προηγούμενων δύο σταδίων οφειλόταν στην άσκηση ή απλά στο γεγονός πως ήταν έξω από την αίθουσα.
Τα αποτελέσματα των μετρήσεων, όπως διαμορφώθηκαν από τις απαντήσεις των παιδιών στο ερωτηματολόγιο της έρευνας, έδειξαν πως τα παιδιά ήταν σε μεγαλύτερη εγρήγορση όταν ασκήθηκαν στο διάλειμμα (1 & 2), παρά στην περίπτωση που απλώς βρέθηκαν εκτός της αίθουσας διδασκαλίας (3). Επιπλέον, το ίδιο δήλωσαν πως ένιωσαν στην άσκηση τρεξίματος/πορείας (2), σε σύγκριση με το χρονομετρημένο τεστ (1). Επίσης, σημείωσαν πως ένωσαν καλύτερα μετά την άσκηση τρεξίματος/πορείας (2), ενώ δεν αισθάνθηκαν καμία διαφορά ανάμεσα στο χρονομετρημένο τεστ (1) και την ελεγχόμενη άσκηση (3).
Οι ηλεκτρονικές μετρήσεις στον τομέα της συγκέντρωσης έδειξαν πως τα παιδιά τα πήγαν καλύτερα μετά την άσκηση τρεξίματος/πορείας (2), ενώ οι αντιδράσεις τους ήταν πιο γρήγορες σε σύγκριση με το χρονομετρημένο τεστ (1). Τα παιδιά έλεγχαν τις αντιδράσεις τους καλύτερα μετά την άσκηση τρεξίματος/πορείας (2), παρά μετά την ελεγχόμενη άσκηση (3). Τέλος, στα τεστ μνήμης, τα παιδιά ήταν σε θέση να θυμηθούν λέξεις από προτάσεις, μετά την άσκηση τρεξίματος/πορείας (2).
Συμπερασματικά, οι ερευνητές ανακάλυψαν πως οι καλύτερες “επιδόσεις” στα τεστ σημειώθηκαν μετά το στάδιο της άσκησης τρεξίματος/πορείας, κατά το οποίο τα παιδιά επέλεξαν μόνα τους το είδος της άθλησής τους! Με λίγα λόγια, μόνο 15 λεπτά άσκησης που ορίζεται από τα ίδια τα παιδιά, τόσο σε είδος, όσο και σε ένταση, είναι τα πιο κατάλληλα για να βελτιώσουν σημαντικά τη διάθεση, τη συγκέντρωση και τη μνήμη τους!
Τι μπορείς, λοιπόν, να κάνεις για να βοηθήσεις τα παιδιά σου;
◊ Παρότρυνέ τα να κάνουν 15λεπτα διαλείμματα για να κινούνται, κατά τη διάρκεια της μελέτης στο σπίτι ή των μικροδουλειών που κάνουν.
◊ Γίνε πιο δημιουργική και διασκεδαστική και αν τα παιδιά δεν ενδιαφέρονται για τρέξιμο ή περπάτημα, δοκίμασε το χορό ή παιχνίδια με μπάλες ή μετάτρεψε το τρέξιμο σε “κυνήγι του θησαυρού” και ανάλογα παιχνίδια.
◊ Ασκηθείτε παρέα, μιας και τα περισσότερα παιδιά λατρεύουν να κάνουν δραστηριότητες μαζί με τους γονείς τους.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ