Πώς θα ξεκολλήσει το παιδί σου από το τάμπλετ; Γονείς μοιράζονται τα “κόλπα” τους

Το να είσαι γονιός το 2019 είναι πολύ διαφορετικό σε σχέση με το 1999 για παράδειγμα. Η κοινωνία έχει αλλάξει, με την τεχνολογία να έχει γίνει πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, γεγονός που προσθέτει και άλλες δυσκολίες στην ανατροφή ενός παιδιού. Μια από αυτές να είναι και ο χρόνος που περνούν τα παιδιά μπροστά σε διάφορες ηλεκτρονικές οθόνες και το πόση ώρα πρέπει εσύ να του επιτρέπεις να περνά με αυτές. Είτε αυτή είναι μια οθόνη υπολογιστή, ένα τάμπλετ ή ένα κινητό, δεν είναι εύκολο να ξεκολλήσεις ένα παιδί από πάνω της.

Συγκεκριμένα, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συστήνει μέχρι μια ώρα “προγραμμάτων υψηλής ποιότητας” την ημέρα, για παιδιά 2 έως 5 ετών και συγκεκριμένα όρια για παιδιά 6 ετών και πάνω. Πόσο εύκολο όμως, είναι να μπουν τα όρια αυτά στα παιδιά;

Αληθινοί γονείς μοιράζονται τις τακτικές που ακολουθούν όσο αφορά την έκθεση των παιδιών τους σε ηλεκτρονικές οθόνες και οι οποίες έχουν όντως δουλέψει. Όλες οι οικογένειες δεν είναι ίδιες και κάθε παιδί είναι διαφορετικό, αλλά μπορείς να πάρεις μερικές ιδέες και να δεις αν θα μπορείς να τις υιοθετήσεις.

 

Χρονοδιακόπτες και πρόγραμμα
“Εμείς συνηθίζουμε να μετράμε αντίστροφα. Πέντε ακόμα λεπτά, τρία ακόμα λεπτά και ούτω καθεξής. Βοηθά στο να μειωθεί το άγχος που τυχόν νιώσει το παιδί αν ξέρει ότι θα βλέπει κάτι και θα του το κόψουν στην μέση. Επίσης, στις συσκευές που έχει πρόσβαση ο γιος μας έχουμε βάλει parental control και έχουν μόνο εφαρμογές που είναι κατάλληλες για παιδιά”.

“Εμείς χρησιμοποιούμε τον χρονοδιακόπτη της κουζίνας. Η μικρή μας ξέρει πως όταν χτυπήσει θα πρέπει να αφήσει την συσκευή που κρατάει”.

“Τα παιδιά βάζουν μόνα τους τον χρονοδιακόπτη στα τάμπλετ τους (20 λεπτά τις καθημερινές και μια ώρα τα Σαββατοκύριακα) και όταν χτυπήσει ξέρουν ότι πρέπει να τα αφήσουν”.

“Η μόνη οθόνη στην οποία εκτίθενται τα παιδιά μας είναι αυτή της τηλεόρασης. Μπορούν να την ανοίξουν για μισή ώρα μετά το μεσημεριανό και να δουν και μια ταινία μετά το βραδινό”.

 

Αν δεν την βλέπουν δεν την ζητάνε
“Η δική μας τηλεόραση δεν βρίσκεται σε χώρο που έχουν πρόσβαση τα παιδιά. Μπορούν να δουν τηλεόραση αλλά μόνο για μια ώρα το Σάββατο και την Κυριακή. Υπάρχουν δεκάδες άλλοι τρόποι να διασκεδάσει ένα παιδί”.

“Τα παιδιά μου δεν έχουν δικές τους συσκευές τεχνολογίας και έχουν πρόσβαση μόνο στην τηλεόραση. Δεν θα τα εμπιστευόμουν να έχουν δικό τους τάμπλετ ή υπολογιστή”.

“Κρύψε τα τάμπλετ και πες στα παιδιά σου να κάνουν μια βόλτα με το ποδήλατο”.

 

Πρέπει να κερδίσουν τον χρόνο τους
“Έχουμε ένα σύστημα επιβράβευσης. 5 λεπτά αν φτιάξουν τα κρεβάτια τους, τρία λεπτά αν πετάξουν τα σκουπίδια, πέντε λεπτά αν γεμίσουν το πλυντήριο. Αν δεν κάνουν αυτά, τότε δεν έχει “οθόνη”. Επίσης, πρέπει να έχουν τελειώσει τα μαθήματά τους”.

“Πριν καθίσουν μπροστά από οποιαδήποτε οθόνη θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τρία συγκεκριμένα πράγματα. Να έχουν κάνει τα μαθήματά τους, να έχουν κάνει εξάσκηση στο μουσικό τους όργανο και να έχουν γεμίσει το πλυντήριο. Αγόρασα μερικούς φτηνούς χρονοδιακόπτες από το ίντερνετ και τους χειρίζονται μόνα τους. Βέβαια, τα Σαββατοκύριακα και στις διακοπές είμαστε πιο χαλαροί, αλλά αυτός ο τρόπος βοηθά να έχουμε τον έλεγχο τις ημέρες που έχουν σχολείο”.

“Η κόρη μας είναι ακόμα μικρή οπότε δεν έχει δικό της τάμπλετ και μάλλον θα αργήσει να αποκτήσει. Αν όμως έχει καλή συμπεριφορά στο σπίτι και στον παιδικό σταθμό, τότε την αφήνουμε να βλέπει κάποια εκπαιδευτικά βίντεο και να ακούει τραγούδια στο You Tube”.

“Τώρα η κόρη μου μαθαίνει να διαβάζει και αυτή είναι η προτεραιότητά μας. Από αυτό επίσης εξαρτάται και ο χρόνος που θα μπορεί να δει τηλεόραση”.

 

Να δίνεις εναλλακτικές
“Αφήνουμε την κόρη μας να βλέπει λίγο τηλεόραση ή κάποιες ταινίες, αλλά είναι 3 και και ξέρει πως το τάμπλετ ή το κινητό είναι για ξεχωριστές περιστάσεις. Αν μας ρωτήσει και της πούμε ότι δεν μπορεί να δει τηλεόραση, φροντίζουμε να της προτείνουμε κάποια άλλη δραστηριότητα που να μπορεί να κάνει”.

“Το σχολείο της κόρης μας ενθαρρύνει τους γονείς να αφήνουν τα παιδιά τους να ασχολούνται με την τεχνολογία αλλά κυρίως ως εργαλείο μάθησης. Το καλοκαίρι όμως, φτιάχνουμε λίστα. Τριάντα λεπτά διάβασμα, τριάντα λεπτά κάνοντας κάτι δημιουργικό όπως τα παιχνίδια με πλαστελίνη, τριάντα λεπτά παιχνίδι έξω από το σπίτι. Συνήθως απορροφάται τόσο από αυτά που ξεχνάει ότι ήθελε να παίξει με το τάμπλετ”.

 

Να κλείνουν πριν την ώρα του ύπνου
“Αυτό που φαίνεται επιτέλους να δουλεύει για μας, είναι το γεγονός πως κλείνουμε όλες τις οθόνες μια ώρα πριν τον ύπνο (η ώρα ύπνου είναι στις 20:00). Έτσι, αν θέλουν να δουν κάτι στην τηλεόραση ή να παίξουν στο τάμπλετ θα πρέπει να έχουν ξεκινήσει στις 18:30, άρα να έχουν τελειώσει τα μαθήματά τους μέχρι εκείνη την ώρα. Αν έχουν κάποια δραστηριότητα το απόγευμα όμως, σημαίνει πως εκείνη την ημέρα δεν θα έχει τηλεόραση. Όλοι αυτοί οι κανόνες αλλάζουν το Σαββατοκύριακο”.

 

Όρια τις καθημερινές
“Τις καθημερινές τα παιδιά μας δεν έχουν καθόλου πρόσβαση σε οθόνες. Την Παρασκευή όμως βλέπουμε όλοι μαζί, οικογενειακά μια ταινία. Βάζουμε όρια και τα Σαββατοκύριακα, αλλά οι τηλεοράσεις και τα τάμπλετ μας είναι ούτως ή άλλως συνήθως κλειστά, γιατί είναι πολλά τα πράγματα που κάνουμε”.

“Τα παιδιά μου δεν επιτρέπεται να παίξουν κανενός είδους βιντεοπαιχνίδι τις καθημερινές. Τα Σαββατοκύριακα από την άλλη, αν έχουν τελειώσει όλες τις δουλειές του σπιτιού που έχουν αναλάβει, μπορούν να τα απολαύσουν ελεύθερα”.

“Είπαμε στο 5χρονο μας πως ο παιδίατρος απαγόρευσε τις οθόνες τις καθημερινές. Έτσι, τώρα η τηλεόραση και το τάμπλετ, είναι μόνο για το Σάββατο και την Κυριακή”.

“Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας δεν μπορούν να καθίσουν καθόλου στο τάμπλετ και ο υπολογιστής είναι μόνο για να κάνουν μαθήματα αν χρειαστεί. Επίσης, τις καθημερινές απαγορεύεται και η τηλεόραση. Παίζουμε όλοι μαζί παιχνίδια, διαβάζουμε βιβλία και καλούμε φίλους για παιχνίδι. Ήταν δύσκολα στην αρχή αλλά τα παιδιά μας έχουν αρχίσει να συνηθίζουν”.

“Καθόλου ίντερνετ και βιντεοπαιχνίδια τις καθημερινές. Τελεία. Οι μόνες υποχωρήσεις που κάνουμε, αφορούν στα μαθήματα του σχολείου και αν αυτά χρειάζονται υπολογιστή. Ο γιος μας δεν έχει δικό του νούμερο τηλεφώνου και δεν μπορεί να στείλει μηνύματα. Τα Σαββατοκύριακα μπορεί να παίξει βιντεοπαιχνίδια μετά τις δουλειές του σπιτιού και μόνο εφόσον έχει καλή συμπεριφορά προς όλους. Αυτοί οι κανόνες δεν αρέσουν καθόλου στον 12χρονο μας αλλά εγώ και ο πατέρας του έχουμε κοινή γραμμή και δεν υποχωρούμε”.

“Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς δεν αφήνουμε τα δυο μικρότερα παιδιά μας να ανοίξουν καθόλου οθόνες από Δευτέρα έως Παρασκευή. Η μεγαλύτερη κόρη μας έχει μάθει να ελέγχει τον εαυτό της και τα χρησιμοποιεί μόνο για τα μαθήματα αν της χρειαστούν. Έχουμε το νου μας και σε εκείνη αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει χρειαστεί να της απαγορεύσουμε κάτι”.

 

Μόνο στα ταξίδια
“Χρησιμοποιούμε το τάμπλετ μόνο μέσα στο αμάξι και στα ταξίδια. Η διαδρομή από το σχολείο στο σπίτι και από το σπίτι στο σχολείο, είναι αρκετή γι’ αυτόν και μόλις φτάσουμε σπίτι αρχίζει να παίζει με άλλα πράγματα”.

“Τα κόψαμε μαχαίρι. Δεν με πειράζει να βλέπουμε μια ταινία ή μια εκπομπή όλοι μαζί αλλά τα τάμπλετ απαγορεύονται εντελώς εκτός κι αν είμαστε σε μια πτήση που διαρκεί πολλές ώρες”.

 

Ισορροπία και Ευελιξία
“Δεν έχουμε συγκεκριμένο κανόνα. Από την εμπειρία μας έχουμε δει ότι η ισορροπία και η ευελιξία είναι το κλειδί. Κάποιες φορές τα αφήνουμε να κάτσουν με τα τάμπλετ τους και άλλες τους λέμε όχι και προτείνουμε μια εναλλακτική δραστηριότητα. Υπάρχουν φορές που βλέπουμε όλοι μαζί ταινία και άλλες που παίζουμε παιχνίδια. Έτσι και τον χρόνο τους στις ηλεκτρονικές συσκευές χαίρονται αλλά και απολαμβάνουν να κάνουμε πράγματα οικογενειακώς”.

 

Ως εργαλείο για τιμωρία
“Αφήνουμε τον 7χρονο γιο μας να κάθεται όσο χρόνο θέλει με τα ηλεκτρονικά του, αρκεί να συμπεριφέρεται σωστά και να εκπληρώνει όλες τους τις υποχρεώσεις, αλλιώς του τα παίρνουμε ως τιμωρία”.

 

Γονικός Έλεγχος
“Η εφαρμογή Family Link της Google, έχει χρονοδιακόπτη και η συσκευή κλείνει από μόνη της όταν περνά ο χρόνος που έχουμε θέσει ως όριο. Εκτός από αυτό όμως, οποιαδήποτε εφαρμογή προσπαθήσει να κατεβάσει το παιδί, θα πρέπει πρώτα να πάρει την έγκριση ενός ενήλικου, ενώ μπορούμε και ελέγχουμε και το πόσο χρόνο περνάνε σε κάθε εφαρμογή. Αν περνούν πολύ χρόνο στο You Tube αντί να παίζουν εκπαιδευτικά παιχνίδια, τότε απλά διαγράφουμε το You Tube”.

 

Read More

And More

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232164