Το Ίδρυμα Vodafone, σε συνεργασία με τον μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Science Communication – SciCo και την Ελληνογερμανική Αγωγή, χρηματοδοτεί και υλοποιεί εργαστήρια STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) για μαθητές γυμνασίων και λυκείων, σε περιοχές της χώρας με λιγότερες ευκαιρίες εξωσχολικών δραστηριοτήτων.
Μετά τη μεγάλη επιτυχία του πρώτου χρόνου λειτουργίας του προγράμματος “STEMpowering Youth”, ο Β’ Κύκλος, που ξεκίνησε στα τέλη Οκτωβρίου, επεκτείνεται σε περισσότερες πόλεις για να συναντήσεις τους επόμενους δημιουργούς σημαντικών εφευρέσεων στις σχολικές τάξεις της Ξάνθης, της Κομοτηνής, του Διδυμοτείχου, της Ορεστιάδας, της Γλαύκης στα Πομακοχώρια, της Ρόδου, της Πάτμου, της Κω και της Καλύμνου.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η Ρούλη Χριστοπούλου, Υπεύθυνη Τμήματος Βιώσιμης Ανάπτυξης και Κοινωνικής Συνεισφοράς της Vodafone Ελλάδας, μιλά για το Πρόγραμμα “STEMpowering Youth” του Ιδρύματος Vodafone:
Πώς συνδέεται το Ίδρυμα Vodafone με το “STEMpowering Youth”; Ποια είναι η ανάγκη στην οποία ανταποκρίνεται το πρόγραμμα;
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Στο Ίδρυμα Vodafone έχουμε ως φιλοσοφία μας το “Connecting for Good” που πρακτικά σημαίνει ότι υλοποιούμε και σχεδιάζουμε προγράμματα τα οποία αξιοποιούν την τεχνολογία μας για το κοινό καλό.
Σε αυτό το πνεύμα, το Ίδρυμα Vodafone, σε συνεργασία με τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Επιστήμη Επικοινωνία – SciCo (Science Communication) και την Ελληνογερμανική Αγωγή, θέτει την εκπαίδευση με τη χρήση τεχνολογίας στο επίκεντρο της δράσης του, μέσα από το σχεδιασμό και την υλοποίηση του Προγράμματος “STEMpowering Youth”, που περνάει αισίως στον Β’ Κύκλο του.
Πρόκειται για δωρεάν εξωσχολικά εργαστήρια STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) για μαθητές γυμνασίων και λυκείων, που εισάγουν την καινοτομία στις σχολικές αίθουσες απομακρυσμένων περιοχών της χώρας, μέσω της ανάπτυξης κριτικής και δημιουργικής σκέψης, αλλά και της βιωματικής μάθησης των επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών. Το πρόγραμμα έχει διττό στόχο∙ την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα ψηφιακής τεχνολογίας και τη δημιουργία των προϋποθέσεων εκείνων που θα οδηγήσουν τους μαθητές σε βιωματική εκπαίδευση και πειραματισμό, μέσα από τη σύνδεση της θεωρητικής γνώσης και της πρακτικής εφαρμογής για την επίλυση τοπικών προβλημάτων και ζητημάτων της καθημερινότητας.
Ποια ήταν η αρχική φιλοδοξία του Ιδρύματος Vodafone κατά τη διάρκεια του Α’ Κύκλου του Προγράμματος “STEMpowering Youth”; Με δεδομένο ότι το πρόγραμμα περνάει αισίως στον Β’ Κύκλο του, έχει πραγματωθεί αυτή η επιδίωξη;
Κατά τη διάρκεια του Α’ Κύκλου, θέλαμε να δώσουμε το έναυσμα στους μαθητές που συμμετείχαν να διευρύνουν τους ορίζοντές τους και να συνδέσουν τη γνώση γύρω από τις θετικές επιστήμες, την τεχνολογία και την καινοτομία με ζητήματα της καθημερινότητας. Η επιτυχία του Α’ Κύκλου του Προγράμματος “STEMpowering Youth”, η ανταπόκριση και η συμμετοχή τόσο των καθηγητών όσο και των μαθητών, αλλά και ο αντίκτυπός του στις τοπικές κοινωνίες, επιβεβαιώνει την αξία του προγράμματος και αποτελεί “εισιτήριο” για τον Β΄ Κύκλο, που ξεκίνησε τον Οκτώβριο.
Ποια είναι τα σημαντικότερα σημεία τα οποία ξεχωρίζετε από τον Α’ κύκλο του προγράμματος;
Αναμφισβήτητα, τα τέσσερα πιο καινοτόμα έργα που ξεχώρισαν και υλοποιήθηκαν από μαθητές που συμμετείχαν στον Α’ κύκλο του Προγράμματος “STEMpowering Youth”.
Το θερμοκήπιο, που δημιουργήθηκε από ομάδα τριών μαθητών από τη Ρόδο, για την εξοικονόμηση ενέργειας και πρώτων υλών. Τον 3D εκτυπωτή που δημιουργήθηκε από ομάδα τριών μαθητών για τον εξοπλισμό σχολικού εργαστηρίου στην Κάλυμνο και, σήμερα, αποτελεί το μοναδικό 3D εκτυπωτή στο νησί. Το καπέλο με γυαλιά για τυφλούς, με αισθητήρες για αυτονομία κινήσεων, που δημιουργήθηκε από μαθητή της Ξάνθης. Και, τέλος, το αυτοκινητάκι-ξυπνητήρι που δημιουργήθηκε από δύο μαθητές από την Ξάνθη, επίσης, για εκείνους που αντιμετωπίζουν δυσκολίες με το πρωινό ξύπνημα.
Ποιο είναι το feedback που έχετε λάβει ως τώρα από τους εκπαιδευτικούς που έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα; Ανταποκρίνονται οι μαθητές;
Οι εκπαιδευτικοί έχουν αναδειχθεί ως Πρεσβευτές του Προγράμματος “STEMpowering Youth”, το ίδιο και οι μαθητές που έχουν λάβει μέρος, καθώς το Πρόγραμμα ανταποκρίνεται σε μια μεγάλη εκπαιδευτική ανάγκη των σχολείων της περιφέρειας. Οι εκπαιδευτικοί, μέσω του προγράμματος, αποκτούν πρόσβαση σε νέα εργαλεία διδασκαλίας των φυσικών επιστημών (επιστήμη, τεχνολογία, μηχανική, μαθηματικά), ενώ παράλληλα γίνονται μέλη μιας ευρύτερης “κοινότητας” που μοιράζεται κοινά ενδιαφέρονται, μα πάνω από όλα ένα κοινό όραμα ως προς το “σύγχρονο σχολείο”. Ταυτόχρονα, οι μαθητές μυούνται στις θετικές επιστήμες, με έναν ξεχωριστό τρόπο διδασκαλίας, που επεκτείνεται πέρα και πάνω από τη θεωρία των σχολικών βιβλίων: Εφαρμόζουν τη STEM τεχνογνωσία στην πράξη, στην επίλυση προβλημάτων της τοπικής κοινωνίας όπου ανήκουν ή στην εύρεση λύσης για ζητήματα της καθημερινότητας. Το ενδιαφέρον των μαθητών για το πρόγραμμα συνεχώς διευρύνεται, με τους μικρούς εφευρέτες να ανακαλύπτουν ταλέντα και να εξελίσσουν δεξιότητες που συνάδουν με τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν οι συγκεκριμένοι νομοί και τα συγκεκριμένα σχολεία;
Ως Ίδρυμα Vodafone, σχεδιάζουμε και στηρίζουμε δράσεις και προγράμματα που έχουν θετικό αντίκτυπο και σε μικρές τοπικές κοινωνίες. Για παράδειγμα, το Πρόγραμμα Τηλεϊατρικής Vodafone που υλοποιείται εδώ και 12 χρόνια σε 100 απομακρυσμένα σημεία της χώρας, από το Σουφλί και το Νευροκόπι, μέχρι τους Λειψούς και τη Γαύδο, βελτιώνει την καθημερινή ζωή και ενισχύει το αίσθημα ασφάλειας περισσότερων από 500.000 ανθρώπων, καθώς καταργεί τους γεωγραφικούς περιορισμούς στην παροχή ειδικευμένων υπηρεσιών υγείας. Με την ίδια λογική, όταν σχεδιάζαμε το Πρόγραμμα “STEMpowering Youth” στόχος μας ήταν να στηρίξουμε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, όπου τα παιδιά έχουν λιγότερες ευκαιρίες για εκπαιδευτικές εξωσχολικές δραστηριότητες. Θέλαμε να φέρουμε την καινοτομία στην περιφέρεια, σε μικρότερες τοπικές κοινωνίες, δίνοντας στους μαθητές το ερέθισμα να αναζητήσουν τρόπους, με τη βοήθεια των φυσικών επιστημών και της τεχνολογίας, για να δώσουν λύσεις σε θέματα της καθημερινότητας της δικής τους πόλης ή χωριού. Τα αποτελέσματα του Α΄ Κύκλου μας δικαίωσαν, με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς να δείχνουν μεγάλο ενθουσιασμό και αφοσίωση, γεγονός που επιβεβαιώθηκε και από τις καινοτόμες εφευρέσεις που υλοποίησαν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
Μπορείτε να κάνετε μια εκτίμηση του 1ου χρόνου του προγράμματος; Σε ποιες περιοχές θα επεκταθεί στον Β’ κύκλο;
Συνολικά, ο πρώτος χρόνος του Προγράμματος “STEMpowering Youth” θα κλείσει με 380 μαθητές από 14 σχολεία της Θράκης και των Δωδεκανήσων να έχουν λάβει εκπαίδευση 576 ωρών ετησίως και με 15 εκπαιδευτικούς να έχουν λάβει και μεταδώσει αντίστοιχη STEM τεχνογνωσία, σε ένα πρόγραμμα που καλύπτει 7 θέσεις εργασίας πλήρους ή μερικής απασχόλησης.
Ο Β’ κύκλος του προγράμματος ξεκίνησε τον Οκτώβριο στην Αθήνα με την επιμόρφωση των καθηγητών που συμμετέχουν και συνεχίζεται σε 9 γυμνάσια και λύκεια της Θράκης και των Δωδεκανήσων. Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια των επόμενων δύο μηνών, μαθητές από την Ξάνθη, την Κομοτηνή, το Διδυμότειχο, την Ορεστιάδα, τη Γλαύκη στα Πομακοχώρια, τη Ρόδο, την Πάτμο, την Κω και την Κάλυμνο, θα ανακαλύψουν ταλέντα και θα εξελίξουν δεξιότητες, θα γνωρίσουν στην πράξη πώς να σχεδιάζουν ή να επεξεργάζονται καινοτόμες εφαρμογές STEM και θα εκπαιδευτούν μέσω της ενεργητικής μάθησης.
Τι να περιμένουμε από τον Β’ Κύκλο; Και ποια θα θέλατε να είναι η εξέλιξη του προγράμματος στο μέλλον;
Στον Β’ Κύκλο του προγράμματος, ο οποίος ξεκίνησε τον Οκτώβριο, εντάσσονται νέες πόλεις και χωριά, νέοι εκπαιδευτικοί και νέες θεματικές ενότητες.
Στόχος μας είναι το πρόγραμμα συνεχώς να μεγαλώνει, να επεκτείνεται και να “βρίσκεται” σε ολοένα και περισσότερες σχολικές αίθουσες απομακρυσμένων περιοχών της Ελλάδας, ώστε να δημιουργεί τις συνθήκες για τους επόμενους μικρούς ή και μεγάλους εφευρέτες.
Για το Ίδρυμα Vodafone, το “STEMpowering Youth” επιβεβαιώνει πως η καινοτομία ξεκινάει από τα θρανία.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ