Είναι απίστευτο το πόσα πράγματα μπορεί να μάθει ένα παιδί μέσα από το παιχνίδι! Μπορεί στους περισσότερους γονείς να φαίνεται ότι μέσα από την ώρα διασκέδασης το παιδί “λουφάρει” από τα μαθήματα… δεν είναι όμως έτσι. Η ψυχολόγος Ιφιγένεια Λαμπροπούλου μας εξηγεί αναλυτικά πόσα πολλά μαθαίνει το παιδί από το παιχνίδι, οποιοδήποτε και αν είναι αυτό…
Το παιχνίδι αποτελεί τον πιο ολοκληρωμένο τρόπο μάθησης για κάθε παιδί. Παιχνίδι ίσον παιδί και παιδί ίσον παιχνίδι.
Όσο και αν δεν είναι τόσο εμφανής, όπως σε μια κόλα χαρτί, η γνώση που προσφέρει σε κάθε παιδί το παιχνίδι είναι πολύπλευρη, ουσιαστικότατη και προπαντός αδιαμφισβήτητη!
Το παιχνίδι -ελεύθερο, κατευθυνόμενο, ατομικό, ομαδικό, εκπαιδευτικό, διασκέδασης- όποιο κι αν είναι το είδος του, συντελεί στους 5 βασικότερους τομείς ενός παιδιού. Στην νοητική-πνευματική, συναισθηματική, κοινωνική, σωματική και ηθική ανάπτυξή του.
Μάθε τι προσφέρει…
Πνευματικά το παιδί αναπτύσσει νοητικά σχήματα, μέσω της αφής και της ψηλάφησης ενισχύει την γνωστική αφομοίωση. Η μνήμη, η συγκέντρωση λειτουργούν πιο αποτελεσματικά.
Συναισθηματικά το παιδί ολοκληρώνεται. Το παιχνίδι πολλές φορές λειτουργεί λυτρωτικά σε καταστάσεις της καθημερινότητάς του που το φορτίζουν με στρες, ένταση, θυμό.
Μαθαίνει στοιχεία όπως η επιμονή, η υπομονή, η ευθύνη. Μπορεί να αντιληφθεί πιο ουσιαστικά τις αιτίες μίας κατάστασης και πώς μπορεί να την αντιμετωπίσει. Βρίσκει λύσεις, εναλλακτικές, τρόπους επίλυσης. Διασκεδάζει, ξεκουράζεται, ευχαριστιέται, είναι χαρούμενο.
Κοινωνικά, μέσα από το ομαδικό παιχνίδι, καλλιεργεί την υπομονή στο να περιμένει τη σειρά του, την υποχώρηση όταν δεν μπορεί να έχει αυτό που θέλει, τον σεβασμό προς τους φίλους του, μαθαίνει να συμβιώνει την ώρα του παιχνιδιού μέσα στα όρια που τα ίδια έχουν ορίσει.
Μαθαίνουν έννοιες όπως η συνεργασία, το μοίρασμα, η αυτοπειθαρχία, η εκτίμηση. Μπορούν να διαχωρίσουν καλύτερα μία λανθάνουσα συμπεριφορά από μία αποδεκτή συμπεριφορά. Αναπτύσσουν την λεκτική επικοινωνία.
Η σωματική ανάπτυξη συμπεριλαμβάνει την μυϊκή ανάπτυξη, την ευκινησία, την αντοχή, την ταχύτητα, την ετοιμότητα. Το παιδί μέσα από το παιχνίδι μαθαίνει τις σωματικές του ικανότητες, αλλά και τις αδυναμίες του προσπαθεί να τις ενισχύσει.
Η ηθική ανάπτυξη επιτυγχάνεται με την μάθηση των αντίθετων εννοιών όπως καλό-κακό, επιτρεπτό-απαγορευμένο.
Το παιχνίδι λοιπόν, όσο και αν φαίνεται ως μία ώρα “λούφας”, “τεμπελιάς” από τα μαθήματα όπως πολλοί πιστεύουν, είναι ο καλύτερος δάσκαλος για το παιδί και για την υγιή ανάπτυξή του.
Ο Πλάτων έλεγε “ …παίζοντας τρέφε” δηλαδή αλλά να μορφώνεις παίζοντας. Σε μία λοιπόν εποχή όπου η γνώση ήταν πολύ σημαντική να που το παιχνίδι είχε αναγνωριστεί ως το ύστατο μέσο εκπαίδευσης των παιδιών.
Αφήστε λοιπόν το παιδί να παίξει… και κρατήστε το όσο το δυνατόν λιγότερο από τον υπολογιστή, την τηλεόραση, το dvd. Μπορεί να μάθει τόσα!
Τώρα που τελείωσε το άρθρο μπορείς να πάρεις το μικρό σου και να πάτε να παίξετε! Στον κήπο, στην παραλία, στο πάρκο, ακόμα και μέσα στο σπίτι μπορείτε να κάνετε τόσα πολλά πράγματα…
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ