Dove: Ας αλλάξουμε τα πρότυπα της ομορφιάς μαζί!

Κάθε βράδυ, προσπαθώντας να χαλαρώσω, κάθομαι αναπαυτικά στον καναπέ και χαζεύω στα social. Ασυναίσθητα, πιάνω τον εαυτό μου να ζουμάρει στα μαλλιά, το πρόσωπο ή το σώμα γυναικών που ακολουθώ. Μερικά λεπτά μετά αντιλαμβάνομαι ότι δεν πρόκειται να καταφέρω να τους μοιάσω. Τα μαλλιά τους έχουν την τέλεια απόχρωση, το σώμα τους ιδανικές αναλογίες και η επιδερμίδα είναι αψεγάδιαστη. Ή μήπως όχι; Γνωρίζω πολύ καλά ότι η εικόνα που βλέπω δεν είναι πραγματική. Και οι προβλέψεις είναι δυσοίωνες. Έως το 2025, το 90% του online περιεχομένου θα παράγεται με χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, που σημαίνει ότι 1 στις 3 γυναίκες –στο πολύ άμεσο μέλλον– θα αισθάνεται ακόμη μεγαλύτερη πίεση να αλλάξει την εμφάνισή της, προσπαθώντας να αποκτήσει αυτό που βλέπει στο διαδίκτυο, ακόμα και αν γνωρίζει ότι οι εικόνες αυτές είναι ψεύτικες ή έχουν δημιουργηθεί με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης. 

Και οι σκέψεις συνεχίζονται. Αν επηρεάζομαι εγώ, που δεν είμαι παιδί, τι συμβαίνει με τα νέα κορίτσια; Πώς το διαχειρίζονται; Ξέρουν τι είναι αληθινή ομορφιά; Ευτυχώς για όλες μας, το Dove φρόντισε –20 χρόνια πριν– να δημιουργήσει την καμπάνια για την Αληθινή Ομορφιά στον κόσμο και να μας δείξει πώς είναι η ομορφιά στην πραγματικότητα. Ταυτόχρονα, έφερε στο προσκήνιο μια τρομακτική διαπίστωση: Μόνο το 2% των γυναικών θεωρούσαν τον εαυτό τους όμορφο. Αμφισβητώντας τα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς, δημιούργησε την καμπάνια Αληθινή Ομορφιά, θέτοντας μια τεράστια πρόκληση για την κοινωνία, τα μέσα ενημέρωσης αλλά και την ίδια τη βιομηχανία ομορφιάς. Ήταν η κατάλληλη στιγμή να αλλάξει η εκπροσώπηση των γυναικών. Να επικρατεί διαφάνεια σχετικά με την ψηφιακή παραποίηση, ώστε να μην υπάρχει πλέον επιρροή των μη ρεαλιστικών προτύπων ομορφιάς στις γυναίκες και τα κορίτσια. 

Με αφορμή την καμπάνια «Αληθινή Ομορφιά», 20 χρόνια μετά, το Dove επανέρχεται με την παγκόσμια έρευνα «Η Πραγματική Κατάσταση της Ομορφιάς» και τα νέα, δυστυχώς, δεν είναι καλά. Η κοινωνία συνεχίζει ακάθεκτα να δίνει τεράστια αξία στην εμφάνιση και η πίεση να αποκτήσει κάθε γυναίκα έναν συγκεκριμένο τύπο ομορφιάς γίνεται αυτοσκοπός. Στην έρευνα του 2024, το Dove διαπίστωσε ότι 2 στα 5 άτομα θα έδιναν έναν χρόνο από τη ζωή τους για να πετύχουν μια εξιδανικευμένη εμφάνιση τόσο όσον αφορά στο πρόσωπο όσο και στο σώμα. Κι αν ακούγεται τραγικό, είναι αλήθεια. Φέρνοντας στο προσκήνιο την επιρροή της Τεχνητής Νοημοσύνης στην ομορφιά και θέλοντας να αναδείξει τη θετική επίδραση που μπορεί να έχει η έννοια της ποικιλόμορφης και συμπεριληπτικής ομορφιάς, το Dove δημιούργησε τη νέα καμπάνια «Κώδικας», που αφορά την επίδραση του ΑΙ στην ομορφιά ενώ γιορτάζει όσα έχει καταφέρει μέχρι σήμερα το Dove. Μπορείς να δεις την καμπάνια εδώ.

Η μελέτη δείχνει επίσης ότι, αν και τα πρότυπα ομορφιάς έχουν αλλάξει, οι απαιτήσεις γύρω από αυτά τα ιδανικά αυξάνονται, ακόμη κι αν βαθιά μέσα μας όλες γνωρίζουμε ότι είναι αδύνατο να επιτευχθούν για τον απλούστατο λόγο: Δεν είναι αληθινά. Το 76% θέλουν να φαίνονται υγιείς, το 68% να είναι αδύνατοι, το 64% να έχουν λεπτή μέση και –παράλληλα– το 57% να έχει τις τέλειες καμπύλες. Και κάτι ακόμη: 2 στις 3 γυναίκες πιστεύουν ότι αυτό που αναμένεται από τις σύγχρονες γυναίκες είναι να δείχνουν πιο ελκυστικές σωματικά από ό,τι ήταν οι μητέρες τους.  Σχεδόν 9 στις 10 γυναίκες και κορίτσια δηλώνουν ότι έχουν εκτεθεί αρκετές φορές σε περιεχόμενο γύρω από την ομορφιά στο διαδίκτυο που στάθηκε επιβλαβές για εκείνες.

Σύμφωνα όμως με την έρευνα του Dove, προκύπτει ότι 1 στις 4 γυναίκες (28%) και σχεδόν 1 στα 2 κορίτσια (41%) συμφωνούν ότι η δυνατότητα δημιουργίας διαφορετικών εκδοχών του εαυτού τους με τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης τις ενδυναμώνει και αυτό είναι κάτι που επιβάλλεται να σταματήσει. Η νοημοσύνη είναι τεχνητή, εσύ αληθινή και όμορφη με τον δικό σου ξεχωριστό τρόπο. 

Κι επειδή οι ειδικοί πρέπει να έχουν πάντα τον πρώτο λόγο, θα χρειαστεί να διαβάσεις με προσοχή όλα όσα λέει η Dr. Phillippa Diedrichs, Ερευνητική Ψυχολόγος στο «Center of Appearance» στο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αγγλίας και ειδικός στην εικόνα του σώματος: «Παρά τα 20 χρόνια που έχουν περάσει για τη διεύρυνση των ορισμών της ομορφιάς, οι γυναίκες αισθάνονται λιγότερη αυτοπεποίθηση για την ομορφιά τους απ’ ό,τι πριν από μια δεκαετία. Η εκπροσώπηση είναι σημαντικότερη από ποτέ. Καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη συνεχίζει να εξελίσσεται, γίνεται όλο και πιο δύσκολο να διακρίνουμε τι είναι αληθινή ομορφιά και τι έχει δημιουργηθεί με τη χρήση τεχνολογίας».    

Η τραγουδίστρια και τραγουδοποιός Jessie J, η οποία συνεργάζεται με το Dove επίσης, δηλώνει ότι: «Δεν είναι μυστικό ότι σε όλο τον κόσμο –συμπεριλαμβανομένης της μουσικής βιομηχανίας– οι γυναίκες, τα κορίτσια και τα άτομα που αυτοπροσδιορίζονται ως μη δυαδικά, αντιμετωπίζουν τεράστια πίεση σχετικά με την εμφάνισή τους. Οι τάσεις αλλάζουν διαρκώς και γίνονται όλο και πιο έντονες, δημιουργώντας έτσι έναν φαύλο κύκλο στον οποίο παγιδευόμαστε για να ακολουθήσουμε αυτό που ορίζεται ως «ομορφιά». Είναι ανθυγιεινό, μη ρεαλιστικό και ασταμάτητο. Τα social media και οι αναδυόμενες τεχνολογίες, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη, επιταχύνουν αυτή την πίεση με ανησυχητικούς ρυθμούς. Είναι τρομακτικό το τι θα μπορούσε να προκαλέσει στις σημερινές και στις μελλοντικές γενιές νέων ανθρώπων που προσπαθούν να ανακαλύψουν τη ζωή και τον εαυτό τους. Γι’ αυτόν τον λόγο, έχω την τιμή και είμαι ενθουσιασμένη που συνεργάζομαι με το Dove στην προσπάθειά του να διατηρήσει την ομορφιά αληθινή. Θα συνεχίσω να χρησιμοποιώ τη φωνή μου για να αναδείξω τη διαφορετικότητα όλων των γυναικών».

Παρ’ όλα αυτά σήμερα, οι γυναίκες και τα κορίτσια συμφωνούν ότι αληθινή ομορφιά σημαίνει αυθεντικότητα. Να είσαι ο εαυτός σου και να αγκαλιάζεις κάθε ατέλεια. Να σε αγαπάς, είσαι μοναδική άλλωστε. Το Dove συνεχίζει να υπερασπίζεται τη διαφάνεια και τη διαφορετικότητα, ενώ αναλαμβάνει δράση για να καταρρίψει τα στερεότυπα ομορφιάς στα νέα μέσα. Γι’ αυτό, ανανεώνει τον όρκο του για την υπεράσπιση της αληθινής ομορφιάς και δεσμεύεται να μην χρησιμοποιήσει ποτέ ΑΙ για την αναπαράσταση πραγματικών γυναικών στις διαφημίσεις του. 

Επίσης, δημιούργησε για όλες μας το Εγχειρίδιο Real Beauty Prompt. Με αυτόν τον τρόπο, συμβάλλει στον καθορισμό νέων ψηφιακών προτύπων εκπροσώπησης της αληθινής ομορφιάς. Πρόκειται για ένα εγχειρίδιο με εύχρηστες συμβουλές για τη δημιουργία εικόνων που είναι αντιπροσωπευτικές της αληθινής ομορφιάς στα πιο δημοφιλή προγράμματα παραγωγής ΑΙ, μαζί με ένα γλωσσάρι όρων, για να θέτεις πιο συμπεριληπτικά prompts σε αυτά τα ΑΙ εργαλεία. Μπορείς να κατεβάσεις το Εγχειρίδιο εδώ.

Το έργο που ξεκίνησε το Dove το 2004 και μετρά ήδη 20 χρόνια, σίγουρα δεν τελειώνει εδώ. Το Dove δεν θα σταματήσει να υπερασπίζεται την καλύτερη εκπροσώπηση, να αναλαμβάνει δράση για να σπάσει τα στερεότυπα ομορφιάς και να στηρίζει τη δύναμη της αληθινής ομορφιάς.

Το νέο και παντοτινό μας moto είναι πλέον: Ας αλλάξουμε τα πρότυπα της ομορφιάς, μαζί!

 

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232164