Είναι επιλεκτικό και ιδιότροπο; Αποφεύγει να τρώει λαχανικά και φρούτα; Με ποιον τρόπο μπορείς να κάνεις “ελκυστική” την υγιεινή διατροφή στα μάτια των παιδιών;
Η Διαιτολόγος-Διατροφολόγος Τίνα Αντωνίου προτείνει:
Παίζοντας με τα λαχανικά. Μπορείτε να ενθαρρύνετε τα παιδιά να φάνε, αν εμφανίσετε το γεύμα τους, με δημιουργικό τρόπο. Κάνετε απλά σχήματα με το φαγητό, φτιάχνοντας κύκλους, τετράγωνα, αστέρια, χαμογελαστά προσωπάκια, ή όταν το παιδί είναι πολύ μικρό, π.χ. φασολάκια, φτιάχνουμε με αυτά ένα ενδιαφέρον σχήμα στο πιάτο, για παράδειγμα ένα σπιτάκι. Παίζει πολύ σημαντικό ρόλο να κάνουμε το «φαγητό- παιχνίδι»! Επίσης λέμε “ναι” στα χρώματα. Ένα πολύχρωμο πιάτο με λαχανικά θα τραβήξει σίγουρα την προσοχή του παιδιού που θα θελήσει να δοκιμάσει.
Η συμμετοχή. Όλα τα παιδιά να βοηθήσουν. Μοιράστε την αποστολή στο καθένα, ανάλογα με την ηλικία, την ικανότητα και την εμπειρία στην κουζίνα. Ακόμη και τα πολύ μικρά παιδάκια μπορούν να βοηθήσουν στο πλύσιμο των λαχανικών, στο κόψιμο τους με τα χεράκια τους για τη σαλάτα.
Μικροί σεφ στην κουζίνα! Η σωστή ενδυμασία, κάνει τη διαφορά. Με μία ποδιά ή ένα σκουφί σεφ δεν θα λερωθούν αλλά θα βοηθήσουν τα παιδιά να ενσωματωθούν στο πνεύμα της μαγειρικής. Με τον τρόπο αυτό το παιδί αισθάνεται ότι το τελικό προϊόν, το πιάτο της ημέρας, είναι και δικό του δημιούργημα που θα θέλει να δοκιμάσει.
Παιδιά ηλικίας 5-7 ετών, μπορούν να μετρήσουν τα υλικά, να κόψουν με ένα απλό μαχαίρι τα λαχανικά και τα φρούτα (υπό την επίβλεψη του γονέα) ή ακόμη και να αναγνωρίσουν τα υλικά. Ενώ, παιδιά από 8 ετών και πάνω, μπορούν να χρησιμοποιήσουν υπό την επίβλεψη του γονέα τον φούρνο, να καθαρίσουν, να ξεφλουδίσουν, να πλύνουν και να κόψουν φρούτα και λαχανικά κλπ.
Ψωνίστε μαζί φρούτα και λαχανικά. Του εξηγούμε γιατί επιλέγουμε το τάδε τρόφιμο από το άλλο, γιατί προτιμάμε τα φρέσκα από τα κατεψυγμένα τρόφιμα, πώς διαλέγουμε φρούτα και λαχανικά κλπ. Αν μάλιστα αυτή η διαδικασία αυτή, ξεκινήσει από την πολύ μικρή ηλικία, το παιδί θα καταλάβει και εκπαιδευτεί στο να τρώει σωστά!
Το να επιβάλλουμε στα παιδιά μια διατροφική επιλογή, χωρίς εξηγήσεις, είναι άσκοπο. Αντίθετα, είναι πολύ χρήσιμο και βοηθητικό το να τους εξηγούμε τους λόγους που μας κάνουν να του προτείνουμε συγκεκριμένες τροφές και να αποφεύγουμε κάποιες άλλες.
Διατροφικό πρότυπο οι αγαπημένοι του ήρωες. Τα παιδιά μπορούν να μιμηθούν τις διατροφικές συνήθειες των ηρώων που αγαπούν και τρέφονται σωστά και υγιεινά αν τους εξηγήσετε πως για να έχουν αντίστοιχα αποτελέσματα και ικανότητες με αυτούς (π.χ να τρέχουν γρήγορα, να πηδούν ψηλά κτλ) θα πρέπει να επιλέξουν κι εκείνα τις ίδιες τροφές.
Αποφεύγετε να δίνετε στα παιδιά, τροφές με μηδενική αξία και μην τα επιβραβεύετε με πατατάκια, γαριδάκια, σοκολάτες, καραμέλες. Στο σπίτι μπορεί να λείπουν, μπορεί να τα δοκιμάσουν σε κάποιο πάρτι. Αλλά αντίθετα, προτιμήστε να μαγειρεύετε μαζί τους, ζητώντας την βοήθεια των παιδιών σας στην κουζίνα.
Το δικαίωμα στην επιλογή! Αν το παιδί περνάει μια φάση άρνησης δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Πολλά παιδιά, μέχρι την ηλικία των 2 ετών, να αρνούνται να φάνε συγκεκριμένες τροφές και δείχνουν σαφή προτίμηση για κάποιες άλλες. Δεν σημαίνει κάτι. Τροφές που παλιότερα έτρωγε, μπορεί να μην τις τρώει… δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να απουσιάζουν από το τραπέζι. Μπορεί κάποια στιγμή, βλέποντάς τες να θελήσει να τις ξαναδοκιμάσει. Επιβραβεύστε το παιδί όταν τρώει κάτι ωφέλιμο! Και αποφύγετε να γκρινιάζετε όταν τρώει κάτι απαγορευτικό!
Μην ξεχνάτε!
Το σημαντικό, στη διατροφή του παιδιού, παίζει η ποιότητα και όχι τόσο η ποσότητα. Σίγουρα, είναι σημαντικό να υπάρχει μέτρο, αλλά δεν χρειάζεται να επιμένετε να φάει το παιδί και την τελευταία του μπουκιά. Εάν αναπτύσσεται σωστά και τρέφεται με θρεπτικά συστατικά, μην στέκεστε στο πόσο θα φάει.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ